تبیان، دستیار زندگی
در حالی که برخی از منتقدان دولت نهم آمارهای ارائه شده از سوی رئیس‌جمهوری در برنامه‌های انتخاباتی را زیر سؤال برده‌اند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاضرم مناظره کنم
محمود بهمنی

در حالی که برخی از منتقدان دولت نهم آمارهای ارائه شده از سوی رئیس‌جمهوری در برنامه‌های انتخاباتی را زیر سؤال برده‌اند و گفته‌اند اعداد و ارقام دست‌کاری‌شده است، فعالان بخش حوزه پولی و بانکی این ادعا را دروغ و مضحک دانستند و اعلام داشتند، کسانی نمودارهای فعلی را تهیه کرده‌اند که در دولت‌های سابق و اسبق شاخص‌های اقتصادی را مانند این 4 سال استخراج و به هموطنان عزیز اعلام کرده‌اند. ضمن این‌که روش‌های فعلی با روش‌های گذشته هیچ تفاوتی ندارد.

به گزارش رجانیوز، "محمود بهمنی"، رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با شبکه ایران، در پاسخ به منتقدان دولت نهم مبنی بر این‌که آمارهای ارائه شده از سوی احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان کذب و سلیقه‌ای است، گفت: آمارهای بانک‌مرکزی کاملاً درست است و اعداد آن طبق روش‌های سابق که دولت‌های قبل استخراج می‌کردند، تهیه‌شده و به ‌دلیل انتخابات نمی‌توان اعداد کارشناسی را زیر سؤال برد و خدمتگزاران دولت را غافل از آمار صحیح دانست.

وی یادآور شد: با اتفاقات اخیر و کم لطفی برخی از منتقدان بنده حاضرم با تمام کارشناسانی که ادعا می‌کنند آمارهای نرخ تورم و سایر بخش‌ها اشتباه است، مناظره کنم.

بهمنی خاطرنشان‌کرد: هموطنان عزیز می‌توانند با رجوع به سایت بانک مرکزی از جزئیات نرخ تورم و سایر شاخصه‌های اقتصادی که توسط کارشناسان بانک مرکزی و سایر مجموعه‌ها به دست‌ می‌آید، مطلع شوند.

اتفاقات اخیر و کم لطفی برخی از منتقدان بنده حاضرم با تمام کارشناسانی که ادعا می‌کنند آمارهای نرخ تورم و سایر بخش‌ها اشتباه است، مناظره کنم

وی تأکید کرد: افرادی که اعداد و ارقام فعلی شاخص‌های اقتصادی را استخراج می‌کنند، همان کسانی هستند که در دولت‌های قبل آمارهای لازم را می‌دادند.

به ‌گفته رئیس کل بانک مرکزی، آمار‌های بانک مرکزی آن‌قدر دقیق است که نمی‌توان ادعا کرد که حتی یک اپسیلون هم اشتباه صورت گیرد، زیرا در بانک مرکزی ده‌ها نفر تنها به کار کارشناسی می‌پردازند و اصلاً تحت تأثیر مسائل سیاسی قرار نمی‌گیرند و تیم‌های کارشناسی بانک مرکزی آمادگی دارند تا با منتقدان آمارها به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

بهمنی با بیان اینکه می‌توان تورم را به‌گونه‌های مختلف از جمله دوره‌ای و نقطه‌ای نگاه کرد، میانگین نرخ رشد دوره تورم را در سال‌های 1363- 1360، 18،9 درصد، 1367-1364، 20 درصد، 1371- 1368، 17،6 درصد، 1375-1372، 17 درصد، 1383-1380، 14،5 درصد 87-1384، 16،6 درصد بیان کرد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز دراین‌باره گفت: اگر ما روی مفاهیم دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که هیچ ایرادی بر ارائه آمار‌ها از سوی رئیس‌جمهوری وارد نیست و من از همه دوستان خواهش می‌کنم به این مفاهیم به صورت اقتصادی و نه با کارکردهای سیاسی توجه کنند.

در عین‌حال، موسوی در مغالطه‌ای آشکار با آن که رئیس‌جمهور آمار تورم چهارسال گذشته را بازگو کرده بود، به آمار تورم یک ساله اشاره می‌کرد و نیز به‌رغم آن‌که رئیس‌جمهور میزان تورم نقطه‌ای در اردیبهشت‌ماه امسال را 15 درصد اعلام کرد، میرحسین کل میزان تورم در سال 87 را 25 درصد اعلام و در اظهار نظری عجیب آن را مغایر با 15 درصد اعلام کرد.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور