تبیان، دستیار زندگی
مصاحبه با حجت الاسلام آقاتهرانی درباره انتخابات ریاست جمهوری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احمدی نژاد پیروز در  دور اول

آقا تهرانی

• از شما به عنوان معلم اخلاق كابینه نامبرده می‌شود آیا به نظرتان سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط در بحث انتخابات مثل صداوسیما و وزارت كشور تاكنون اخلاق انتخاباتی را رعایت كرده‌اند؟

بله، آنها قانونا به وظیفه خود عمل كرده‌اند و تا جایی كه توانسته‌اند بی‌طرفی خود را در بحث انتخابات رعایت كرده‌اند البته اقدامات وزارت كشور پس از پایان انتخابات روشن‌تر خواهد بود اما صداوسیما در این مدت نشان داده كه بی‌طرف بوده است.

اما اصلاح‌طلبان و حتی محسن‌رضایی از عملكرد صداوسیما در انتخابات اعلام نارضایتی كرده‌اند.

نارضایتی آنها مربوط به پیش از آغاز زمان تبلیغات بود كه توقع داشتند اخبارشان در كنار اخبار شخص رئیس‌جمهور پوشش داده شود كه امر شایسته و درستی هم نبود اما با آغاز زمان تبلیغات گلایه آنها نیز كمتر شده چرا كه همیشه گلایه وجود دارد.

توقع ما پیروزی احمدی‌نژاد در مرحله اول است و ان‌شاءالله هم در مرحله‌ اول خواهد برد.

• به نظرتان نتیجه انتخابات در یك مرحله مشخص می‌شود؟

توقع ما پیروزی احمدی‌نژاد در مرحله اول است و ان‌شاءالله هم در مرحله‌ اول خواهد برد.

به نظرتان شخص احمدی‌نژاد چنددرصد از آرا را به خود اختصاص می‌دهد؟

اینها همه گمانه‌زنی است و باید حدس زده شود بنابراین، دقیقا نمی‌توانم بگویم كه به چه میزانی خواهد بود ولی آرای وی حتما خوب خواهد بود.

• حدودا آرای وی را چقدر می‌دانید؟ آیا فكر می‌كنید به 50 درصد آرای انتخاباتی خواهد رسید؟

بله فكر می‌كنم بالای 50 درصد خواهد بود چرا كه احمدی‌نژاد پایگاه خوبی بین مردم به ویژه اقشار مناطق محروم دارد.

• شرایط مهدی‌كروبی و میرحسین‌موسوی را به عنوان كاندیداهای جریان اصلاحات، برای رقابت با محمود احمدی‌نژاد چگونه ارزیابی می‌كنید؟

در انتخابات باید رقابت وجود داشته باشد تا تنور انتخابات گرم باشد، البته باید كاندیداها و هوادارانشان در نظر داشته باشند كه هیچ‌گاه همدیگر را تخریب نكنند باید همه محترم باشند چرا كه هر كسی را شورای نگهبان تایید و قبول كرده است باید مورد احترام مردم و دیگران كاندیداها باشد. به هر روی حضور موسوی و كروبی نیز باعث افزایش مشاركت مردم خواهد

آقا تهرانی

شد.

• شانس كاندیداهای اصلاح‌طلب (كروبی و میرحسین موسوی) را برای كسب آرای مردم چگونه ارزیابی می‌كنید؟

بستگی به نظر مردم دارد، مردم ما همیشه نگاه می‌كنند و منتظرند تا حرف‌ها و برنامه‌های كاندیداهای انتخاباتی را بشنوند و بعد اعلام موضع می‌كنند به همین دلیل هنوز نمی‌توان گفت كه نظر و رای قطعی آنها در انتخابات بیشتر به سمت كدام یك از كاندیداهاست.

• گفته می‌شود كه محسن رضایی با هدف شكستن آرای انتخابات احمدی‌نژاد به نفع جریان اصلاحات اعلام كاندیداتوری كرده است. نظرتان در این‌باره چیست؟

فكر نمی‌كنم اینطور باشد به عقیده من هر چهار كاندیدا مورد احترام هستند، اما باید دید چه می‌شود. البته آقا محسن دو، سه باری این كارها را كرده‌اند.

باید همه محترم باشند چرا كه هر كسی را شورای نگهبان تایید و قبول كرده است باید مورد احترام مردم و دیگران كاندیداها باشد. به هر روی حضور موسوی و كروبی نیز باعث افزایش مشاركت مردم خواهد شد.

• ارزیابی‌تان از كاندیداتوری محسن رضایی به‌رغم اینكه در انتخابات گذشته اعلام انصراف كرده است چیست؟

بالاخره حضور محسن‌رضایی هم، صحنه انتخابات را گرم می‌كند و باعث پرشورتر شدن رقابت و افزایش مشاركت مردم می‌شود. به هر حال آقا محسن هم تا اندازه‌ای رای دارد كه باعث افزایش مشاركت مردم ‌شود.

تا اندازه‌‌ای این حضورها خوب است و اگر كاندیداها همدیگر را بیخود خراب نكنند این افزایش كاندیداها گاهی می‌ارزد اما متاسفانه گاهی علیه كاندیداها صحبت‌های نابجا و ناصحیحی مطرح می‌شود مثل اینكه گفته می‌شد «دولت لب پرتگاه است و...» كه من اصلا اینها را نمی‌پسندم، اینها حرف‌های خوبی نیست، اگر ما دقت كنیم و ببینیم، می‌بینیم كه برخی صحبت‌هایی كه به عنوان نقد دولت نهم مطرح می‌شد صحیح و درست نبوده و نیست مثلا اینكه می‌گفتند دولت لب پرتگاه است هیچ‌گاه صحت نداشته و ندارد، چراكه خود مقام معظم رهبری هم در صحبت‌هایشان هیچ‌وقت به این صورت احساس خطر نكرده‌اند كه بخواهند هشدار دهند بنابراین، این كاری كه برخی آقایان و مطبوعات می‌كنند را من نمی‌پسندم، لذا من تعجب می‌كنم كه گاهی اوقات از این بحث‌ها پیش می‌آید و متاسفانه در فضای انتخابات كه چشم دشمنان انقلاب و نظام به عملكرد مسوولان و نتیجه انتخابات دوخته شده است مطرح شدن این مسائل قوت بیشتری می‌گیرد.

• به نظرتان از بین سه كاندیدا (رضایی، كروبی، موسوی) چه كسی رقیب جدی احمدی‌نژاد محسوب می‌شود؟

هر سه نفر رقیب جدی احمدی‌نژاد هستند.

• یعنی موقعیت رای‌آوری هر سه كاندیدای مذكور برابر است؟

بالاخره هر كدام می‌توانند آرایی را از سبد احمدی‌نژاد كم یا زیاد كنند، به همین دلیل هم نمی‌توان گفتن كدام جدی‌تر از دیگری است.

هر یك از كاندیداها دارای هوادارانی بوده‌اند كه به واسطه پشتیبانی آنها وارد میدان انتخابات شده‌اند، بنابراین در پایان انتخابات و شمارش آرای مردم است كه كاندیداهایی كه بیشتر مورد استقبال مردم قرار گرفته‌اند مشخص می‌شوند.

• چطور است كه شما پیش‌بینی آرای دیگر كاندیدها را به نتیجه انتخابات موكول می‌كنید اما قاطعانه از آرای بیش از 50درصدی احمدی‌نژاد سخن می‌گویید؟

متاسفانه شاید درست نباشد اما به واسطه پایگاه و جایگاه احمدی‌نژاد در بین مردم این موضوع را حدس می‌زنم چرا كه احمدی‌نژاد چهار سال رئیس‌جمهور بوده است و جایگاه خوبی هم در میان مردم دارد. این را می‌شود از استقبال‌های مردمی كه از رئیس‌جمهوری و هیات دولت در سفرهای استانی می‌شود استنباط كرد.

• اما مردم در سفرهای استانی سه كاندیدای دیگر هم، استقبال خوبی از حضور كاندیداها در شهر و روستاهای‌شان داشته‌اند؟

من احساس می‌كنم مجلس، مجلس عوام است نه مجلس متخصصین، توقعی كه ما داریم توقع تخصصی است كه این با هم جور نیست، این را فكر می‌كنم باید قویتر رویش بحث و بررسی كرد.

بله استقبال از همه كاندیداها خوب بوده اما از احمدی‌نژاد بهتر بوده است، چراكه در انتخابات گذشته نیز مردم نشان داده‌اند برای دور دوم انتخابات نیز به رئیس‌جمهوری كشور رای می‌دهند و اعتماد می‌كنند.

• عملكرد چهارساله احمدی‌نژاد به پایان رسیده است طی این چهار سال نقدهای زیادی به دولت نهم وارد شده است كه در دولت‌های گذشته بی‌سابقه بوده، آیا با وجود این نقدها فكر می‌كنید مردم باز هم به احمدی‌نژاد رای مجدد می‌دهند؟

گاهی افرد بی‌ادبانه مسائل را تخریب می‌كنند كه اصلا صحیح نیست و من فكر می‌كنم اصلا نباید وارد مسائل تخریبی شویم.

• آیا همه نقدهایی كه به دولت نهم وارد شده را تخریب می‌دانید؟

همه را نه، بنده اجازه نقد كردن را به همه می‌دهم به نظرمن هم كار صحیحی است اما اینكه بگذارند طرف مقابل هم جواب بدهد و نباید بوق را فقط در یك طرفش دمید.

آقا تهرانی

• به نظرتان نقدهای مطرح شده به دولت نهم یك طرفه بوده. اما احمدی‌نژاد تاكنون به همه آنها پاسخ داده است؟

صحبت‌های مطرح شده در بیشتر موارد نقد نبوده بلكه تخریب بوده است كه من این موارد را اصلا دوست نمی‌دارم.

• اگر بخواهید به كارنامه دولت نهم نمره دهید، چه نمره‌ای برای وی قائل می‌شوید!

من به شخص آقای احمدی‌نژاد نمره خیلی خوبی می‌دهم.

• نمره خوب چه نمره‌ای است؟

خیلی می‌دود، احمدی‌نژاد معصوم نیست ممكن است اشتباه بكند اما خیلی می‌دود من این طور برای زندگی خودم و خانه‌ام ‌نمی‌دوم.

• به همین دویدن احمدی‌نژاد چه نمره‌ای از یك تا 20 می‌دهید؟

واقعا به احمدی‌نژاد 20 می‌دهم خیلی می‌دود، خودش می‌دود دستش درد نكند هیات دولت و وزرا را هم می‌دواند.

• یك سال از تشكیل مجلس هشتم سپری می‌شود عملكرد یكساله این مجلس را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

عملكرد نمایندگان مجلس به عملكرد در كمیسیون‌های تخصصی برمی‌گردد كه باز هم در نتیجه فعالیت كمیته‌های تخصصی كمیسیون‌ها قابل بررسی است بنابراین اگر كمیته‌ها فعال نباشند اگر نمایندگان در كمیته‌ها ضعیف باشند كمیسیون‌ها ضعیف می‌شوند و در نتیجه طرح‌ها و لوایح ارجاعی به مجلس نیز ضعیف می‌شوند بنابراین مجلس با قوت برخورد می‌كند. حالا اینكه ضعف نمایندگان به كجا مرتبط می‌شود كه نمایندگان اینجور شدند، این اشكال دیگری است كه فكر می‌كنم به اصل انتخابات برمی‌گردد مثلا فرض كنیم آقای ایكس در محله و شهر و استانش فردی قابل احترام، انقلابی و متدین است و جایگاه خوبی دارد رای می‌آورد و به تخصص و دید كارشناسانه ربطی ندارد، در حالی كه هر یك از كمیسیون‌های مجلس بحث تخصصی و علمی است و یك مشت آدم كارشناس و متخصص می‌خواهد مثلا در كمیسیون فرهنگی باید یك عده فرهنگدان باشند یا در كمیسیون قضایی باید نمایندگان بر امور قضاوت و قضا تسلط داشته باشند و ... اما وقتی كه این طوری نیست و ما به آدم‌هایی كه خوب هستند و شورای نگهبان فقط رد صلاحیت‌شان نكرده است رای می‌دهیم كه دید تخصصی خیلی در آن دخالت ندارد.

من به شخص آقای احمدی‌نژاد نمره خیلی خوبی می‌دهم.

• پس می‌توان گفت كه به نظر شما مجلس هنوز در جایگاه كارشناسانه‌اش آن طور كه باید و شاید قرار نگرفته است؟

من احساس می‌كنم مجلس، مجلس عوام است نه مجلس متخصصین، توقعی كه ما داریم توقع تخصصی است كه این با هم جور نیست، این را فكر می‌كنم باید قویتر رویش بحث و بررسی كرد.

• نظرتان در مورد جایگاه هیات‌رئیسه و عملكرد این جایگاه چگونه است؟

توقع بنده از هیات‌رئیسه باز هم بیش از اینهاست كه خیلی قوی‌تر و قدیمی‌‌تر باشد... حالا تجربه اول ماست و من تازه دارم می‌بینم و بیشتر به همین‌ها می‌گذرد كه چه كارهایی صورت بگیرد بهتر است، امیدوارم در آینده بهتر باشد.

• عملكرد هیات‌رئیسه را چگونه ارزیابی می‌كنید؟

حرف‌های من همان بود كه گفتم، ضمن صحبت گفتم.

• نقدتان به عملكرد یكساله نمایندگان و مجلس هشتم چیست؟

متاسفانه در مجلس افراد فكر می‌كنند بحث‌ها همه سیاسی است و سیاسی با آنها برخورد می‌كنند، مجلس باید قوی باشد كه بتواند مسائل را به خوبی رسیدگی كند اگر ضعیف باشد فایده‌ای ندارد

منبع:اعتماد ملی

تهیه برای تبیان:سید ابراهیمی