تبیان، دستیار زندگی
در ابتدای این مناظره مهدی کروبی که بر اساس قرعه کشی آغاز کننده گفتگو بود در پاسخ به سئوال رضا پورحسین مجری مناظره که از وی درخواست کرد انگیزه های متفاوت خود با میرحسین موسوی برای حضور در انتخابات را بیان کند، گفت: من ابتدا لازم می دانم برای دفاع از خودم م
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن کامل مناظره موسوی و کروبی

مناظره کروبی و میر حسین

در ابتدای این مناظره مهدی کروبی که بر اساس قرعه کشی آغاز کننده گفتگو بود در پاسخ به سئوال رضا پورحسین مجری مناظره که از وی درخواست کرد انگیزه های متفاوت خود با میرحسین موسوی برای حضور در انتخابات را بیان کند، گفت: من ابتدا لازم می دانم برای دفاع از خودم مطالبی را بیان کنم، تا حد امكان مراقب بوده‌ام تا وارد بحث‌های خصوصی نشوم و علت آن این است كه اگر انسان كاری انجام می‌دهد باید برای خدا باشد اما وقتی آن را برای دیگری انجام می‌دهد اجرش از بین می‌رود.

وی افزود: متاسفانه این روزها اینقدر دروغ گفته شده است كه ممكن است حرف‌های راست نیز باور عده‌ای نشود و من برای ابهام این امر مجبورم امشب موضوعاتی را توضیح دهم تا در جراید درج شود.

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت: قبل از ورود به هر بحثی باید بگویم كه در این دوره انتخابات ابتكار تازه‌ای پیدا شد كه قابل تقدیر است و آن هم مناظره بین كاندیداها بود، اما متاسفانه در سطح جامعه و برخی مطبوعات خاص مسئله‌ای وجود داشت و عده‌ای با تهمت زدن به دیگران راه خود را باز می‌كنند كه در مناظره همه مردم نمونه آن را دیده‌اند.

كروبی ادامه داد: عده‌ای با تهمت و ترور شخصیت‌ می‌خواهند كار خود را پیش ببرند و نه تنها در مورد میرحسین موسوی بلكه دیگران نیز مانند بنده كه مانع راه استبداد طلبیشان می‌داند و به دلیل سابقه روشن انقلابی و روحانی من نمی‌توانستند تهمتی بزنند به شایعه‌پراكنی متوسل شدند.

هیچ اتهامی در دادگاه جزایری به من وارد نشد

وی با اشاره به وقایع مجلس ششم گفت: زمانی كه من در خصوص زندانی شدن لقمانیان نماینده همدان موضع شدیدی اتخاذ كردم آن‌ها داستان شهرام جزایری را علیه من علم كردند و زمانی كه من گفتم در مجلس نمی‌مانم هفته بعد آن جریان جزایری را علیه من به راه انداختند.

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: این روزها هم در سمپاشی‌های خود این مسائل را مطرح می‌كنند و ماجرای شهرام جزایری از چه قرار بود و چه دست‌هایی در آن در كار بوده است از آن می‌گذرم و در موقع خودش مسائل را برای همه بازگو می‌كنم، اما بد نیست كه به روزنامه‌های همان زمان مراجعه كنیم تا ببینیم تا چه افرادی از مقامات كشور پول گرفتند و صدای آن را هم در نیاوردند و چه كسانی از دو طرف در جریان بودند و چون هیاهویی به پا نشد نام آنها برده نشد و چون من وارد جریان آقای لقمانیان شدم لذا باید هزینه آن را می‌پرداختم.

كروبی افزود: شهرام جزایری وقتی به عنوان كمك‌های خیریه به عده ای از افراد وجوهاتی را پرداخت می‌‌كرد هنوز اتهامی نداشت و مانند میلیونها انسان دیگری بود كه در هزار سال گذشته وجوهاتی را به علما داده‌اند و علما نیز همیشه برای فعالیت‌های دینی از مردم و افراد حقیقی پول دریافت می‌كردند و حتی شناسنامه آنها را هم چك نمی‌كردم و دریافت پول یا هبه در هیچ جای جهان ممنوع نیست اما آن چیزی عیب دارد انجام كار غیرقانونی برای دریافت پول و نه دریافت بی‌قید و شرط آن است.

وی بیان داشت: اگر در رابطه شهرام جزایری جرمی واقع شده بود در حكم دادگاه علیه شهرام جزایری نوشته می‌شد اما تنها چیزی كه در حكم دادگاه وجود ندارد همین مسئله است و دست كم در این خصوص شهرام جزایری محاكمه شده و هیچ اتهامی نیز متوجه بنده نشده است و اگر من از یك نفر آن هم بدون كاری در عوض آن مبلغی گرفته‌ام. هزاران سال است كه علما از خیرات پول دریافت می‌كنند و خرج مستمندان می‌كنند و قبل از انقلاب از امام راحل و دیگر مراجع اجازه كتبی داشته‌ام كه وجوهات را دریافت و در راه كشور مصرف كنم.

این كاندیدای انتخابات همچنین اظهار داشت: از بیت‌المال كه دیگران میلیاردی برداشته‌اند و جواب هم نمی‌دهند پولی برداشت نكرده‌ام و همین‌جا هم اعلام می‌كنم كه اگر از من سندی دارید كه از اموال عمومی و دولتی حتی اگر ناچیز هم باشد پولی برداشته‌ام آن را منتشر كنید اما خود آنها باید بگویند كه پول‌های بیت‌المال را چه كردند.

دختر ندارم كه در عروسی سرش سكه بریزم

كروبی گفت: در زمان دیگری هم شایعه كرده‌اند كه من در عروسی دخترم سكه‌های طلا را بر سر عروس و داماد ریخته‌ام كه برخی آن را باور كرده‌اند اما این در حالیست كه من اصلا دختر ندارم و امروز عروس‌های من مانند دختران من هستند و در زمانی كه من رئیس مجلس سوم بودم و قرار بود اولین پسرم ازدواج كند اوراق آن وقف شد و بعد از اینكه این اوراق پخش شد در منجیل زلزله آمد كه من هم بعنوان رئیس مجلس به آنجا رفتم و چون نمی‌توانستیم اوراق را پس بگیریم عروسی برقرار كردیم كه حتی بلندگو و آواز هم نداشت اما آنقدر این جریان را دنبال كردند و كروبی و حسین فرزندش ماجرایی است كه اگر آن را بگویم زمان طول می‌كشد.

یك خانه بیشتر ندارم

وی گفت: بعضی با روشهای عوامفریبانه خانه افراد را متر می کنند که با این روشها نیمی از مردم ایران هم مورد اتهام قرار می گیرند. من از 10 سال قبل از شكل‌گیری حكومت جمهوری اسلامی ساكن شمیران بودم و امروز نیز هستم و داستان من این است كه سال 50 به خیابان حكمت مسجد‌ صاحب‌الامر آمدم و آقای طالقانی بنده را معرفی كردند و مجموعه‌ای از بچه‌های انقلابی آنجا حضور داشتند و آنجا یكی از كانون‌های انقلاب بود كه من چند سال هم در زندان بودم و از آن اول زندگی تا به امروز من یك خانه داشته‌ام و ارزش خانه ما نیز از 16 هزار تومان كه آن زمان قیمتش بود، افزایش یافت.

این كاندیدا افزود: بخاطر انتخابات سه دانگ از خانه را فروخته‌ایم و در حال حاضر سه دانگ داریم و مشغول ساخت آن هستیم و در حال حاضر مستاجر هستم؛ بگونه‌ای كه به من می‌گویند امنیت تو در این ساختمان خوب نیست و من در گذشته كه رئیس مجلس بودم بارها اموال خود را اعلام كرده‌ام و من جز یك نیمه خانه چیز دیگری ندارم.

كروبی با اشاره به فعالیت همسرش اظهار داشت: همسر من از اموال خود ساختمان كوچكی را خرید و آن را كم كم بزرگ كرده كه مقابل ساختمان شهید شیرودی است و آن را وقف كرده و وقف‌نامه آن وجود دارد و گفته است كه من نمی‌خواهم برای فرزندانم اموالی بماند و می‌خواهم آن را وقف امام حسین(ع) و ایتام كنم و چون پدر او روحیه كاسبی داشت همسر من نیز چنین روحیه‌ای دارد و از ستاد اجرایی زمینی خریده است و پول آن را كامل پرداخت كرده است و آن را ساخته و در حال حاضر آن را به دانشگاه آزاد اجاره داده است و وقف نكرده و پول آن را برای كاری را كه مشخص است تعیین كرده است.

وی افزود: این روزها برخی روزنامه‌ها درخصوص خانه، زمین و همسر من صحبت كردند و ایشان آن زمین برای خودشان بوده و برای دانشگاه آزاد ساخته و آن را وقف كرده و گفته است كه هیچ چیز برای فرزندانم نمی‌خواهم اما باز متاسفانه چنین حرف‌هایی بیان می‌شود.

این كاندیدای انتخابات دهم ریاست جمهوری با تاكید بر اینكه حاضرم از وقتم كم شود و از وقتم كم كنید، گفت: اخیرا در روزنامه كیهان در خصوص طبقه 11 بنیاد شهید نوشته‌اند و برخی هم آن را تكرار كردند و این در حالی است كه در بنیاد شهید نیز مانند دیگر سازمان‌های دولتی به خاطر حرمت ویژه خانواده شهدا یك شعبه قضایی وجود داشت چنانچه در بعضی از سازمان‌های حكومتی هم شعبه‌های قضایی وجود دارد و من به خاطر اینكه شدیدا مخالف تعدد زوجات بودم اجازه نمی‌دادم افرادی زن دوم بگیرند و بیشتر به دنبال ازدواج موقت بودند و از امام هم با احكامی اجازه گرفتم.

كروبی با بیان اینكه ما در آن زمان مراقب دو جریان بودیم، تصریح كرد: زمانی كه جنگ شروع شد دو حادثه رخ داد كه اولی این بود كه پدران شهدا بچه‌های كوچك را از همسران می‌گرفتند بخصوص همسرانی كه خلبان بودند و حقوق خوبی داشتند و می‌آمدند و ازدواج می‌كردند و شهید فكوری خدمت امام رفت و گفت كه اگر اوضاع به این شكل باشد وضعیت به هم می‌ریزد و برخی هم به دنبال سوء استفاده بودند و امام و آیت‌الله صانعی حكم دادند كه باید یك شعبه قضایی با همه اختیارات به كروبی داده شود اما یك قاضی برای رسیدگی تعیین شود و ما ناچار بودیم برای اینكه اموال فرزندان شهدا از بین نرود و برخی سوء استفاده نكنند تا حدودی جلوی پدرها را می‌گرفتیم.

وی با بیان اینكه هیچ زندانی نداشتیم نیز گفت: در شرایطی پیش می‌آمد كه یك پدر فرزند را مخفی كرده بود و او را پس نمی‌داد و ما او را در شعبه قضایی نگه می‌داشتیم و می‌گفتیم تا بچه را ندهی در اینجا خواهی ماند كه یكی از زحمات بسیار سخت و دشواری بود كه بر عهده ما بود.

كروبی گفت: برخی گفتند كه 20 میلیارد تومان برای پیامك‌ها از سوی من پرداخت شده اما بچه‌های ما امروز رفتند و گفتند كه ما تنها 7 میلیون تومان برای پیامك‌ها داده‌ایم و یك مورد دیگر كه احمدی‌نژاد كه مورد مزمت نیست شب گذشته مانور بسیاری داد و گفت كه روزنامه من علیه او مطلب زده و چون من این موارد را اخلاقا مراقب هستم آن موضوع را بررسی كردم و دیدم كه آن روزنامه، روزنامه اعتماد است و ایشان كه رئیس جمهور است و از كارشناسی ارشد دم می‌زند بین روزنامه اعتماد و روزنامه اعتماد ملی فرق نگذاشته است ( روزنامه اعتماد توسط او نشان داده شد) و در این مطلب نیز عكس رهنورد، همسر بنده و همسر احمدی‌نژاد وجود دارد و بنده نمی‌دانم كه حتی این مطلب چیست؟ چرا كه روزنامه اعتماد آن را چاپ كرده و آقای حضرتی مسئول آن است و خوب و بد آن را نمی‌دانم.

مناظره کروبی و میر حسین

آمارتورم 15درصدی غیرواقعی است

میرحسین موسوی كاندیدای در مناظره تلویزیونی خود با مهدی كروبی با اشاره به اینكه مسائل زیادی برای تبلیغات انتخاباتی داریم، افزود: در تبلیغات مسائل زیادی از جمله مسائل داخلی و خارجی و قانون گریزی دولت، اقتصاد ملی در جاهای واقعا خسارت‌های جبران ناپذیری به كشور وارد شده و در رابطه به مسائل فرهنگی بسته بودن فضای اجتماعی بستگی فضای اجتماعی از جمله این مسائل است.

موسوی ادامه داد: در اینجا با توجه به صحبت‌های بیان شده در رابطه با دو شاخص مطالبی را بیان می‌كنم و این موضوعات برگشت به این پیدا می‌كند كه مردم چقدر متوجه می‌شوند كه آمار غلط می‌دهند و چگونه این آمار را عوض می‌كنند و اگر آمار غلط باشد، طبیعی است كه بر اساس آن نتیجه گیری غلط می‌شود و امكان نقد نظام از بین می‌رود و نمی توان قدیمی به پیش گذاشت و برنامه ریزی كرد.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه كرد: مهمتر از این مسئله آن است كه ما باید گمان سوء نیت هم در دگرگون كردن آمار بدهیم، مخصوصا اگر این موضوع تكرار شود.

وی با بیان اینكه بنده چند مورد از این مسائل را با خود به همراه آورده ام كه حدود 20 شاخص است كه به بیان همه آنها نمی‌رسم و فقط به یكی دو مورد اشاره می‌كنم، افزود: در صحبت‌های قبلی بحث شده كه نرخ تورم 15 درصد است. بنده یك جدول در این خصوص نشان می‌دهم كه آنرا از آمار بانك مركزی گرفته‌ام. این جدول نشان می‌دهد در ابتدا آمار به چه نحوه بوده و چگونه تصاعد پیدا كرده است و به 25.4 دهم درصد رسیده است.

موسوی خاطر نشان كرد: ادعا شده كه این آمارها 14 یا 15 درصد است كه اتفاقا همین موضوع را یك مقدار در موردش اسناد و مداركی برای نشان دادن، آورده‌ام.

این كاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری یادآور شد: یكی از مواردی كه می توانم در این خصوص نشان دهم كه مردم به حساسیت این قضیه پی ببرند كه چگونه می‌شود كه یك امر بسیار روشن و حساس در اقتصاد ملی ما اینچنین قلب بشود یا اینكه دروغ آگاهانه از آن را بیان كند.

وی تصریح كرد: این جزوه‌ای كه به همراه آورده‌ام متعلق به بانك مركزی جمهوری اسلامی (مدیریت كل آمار اقتصادی است) كه مهمترین سازمانی است كه تولید آمار می‌كند. در رابطه با شاخص بهای كالاها اینجا همینطور كه در این آمار آمده مربوط به اسفند 1387 است ما در صفحه این آمار خواهیم دید كه در اینجا با علامت سبز نشان داده شده و ارتباطی با موج سبزی كه در كشور ایجاد شده ندارد، گرچه بینندگان این ارتباط را بدهند باید خیلی به فال نیك گرفت.

موسوی اضافه كرد: در اینجا نوشته شده كه متوسط سال 1387 نسبت به متوسط 1386 ، 4/25 دهم درصد است. آیا می‌شود گفت كه مسئولین نظام این را ندیده‌اند و آیا می‌شود گفت كه این سند رسمی دروغ است؟ یا باید به فكر دیگری باشیم كه مقاصد خاصی این رقم صراحتا در جلوی دهها میلیون ایرانی به این شكل بیان شده و آنها را به بیراهه می‌برد.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح كرد: ما سوالهای زیادی در این رابطه دارم كه بنده یك موردش را در مورد تورم مقداری باز می‌كنم و به یك شاخص دیگری رجوع می‌كنم كه آن هم به همین اندازه برای مردم آشكار خواهد بود كه چقدر در اینجا انحراف صورت گرفته است.

وی گفت: تورم یا گرانی مسئله نیست كه فقط با آمار بیان شود. مردم آن را پیش خود احساس می‌كنند. بنده عنوان كردم كه 25 درصد تورم یعنی كوچك شدن سفره‌های مردم. 25 درصد تورم یعنی پایین آمدن امنیت. 25 درصد تورم یعنی پایین آمدن سلامت، آموزش، اعتیاد، بد اخلاقی و دور نمای تیره برای جوان‌های ما. این چیزهایی است كه قشرهای مستضعف ما باید گواهی بدهند كه وضعشان دارد خیلی خوب می‌شود و تورم پایین می‌رود یا خیر.

موسوی اضافه كرد: آن چیزی كه در دست بنده است، دهها قلم كالای اساسی است كه باز هم بانك مركزی آمار آن را ارائه داده كه به طور مثال در این آمار آماده است كه ماست پاستوریزه در سال 1383، 538 تومان و در حال حاضر قیمت 994 تومان است و یا نخود 710 تومان و الان 1566 تومان و یا پیاز در سال 83 ، 200 تومان و در حال حاضر قیمتش به 413 تومان است و البته این میانگین قیمت ها است.

وی ادامه داد: گوشت گوسفند تازه با استخوان كه همه مردم از قیمت آن مطلع هستند 4899 تومان كه در حال حاضر 9 هزار و 293 تومان است كه به اعتقاد بنده گوشت خوب، قیمت بالاتری دارد.

خود مردم از وضع مسكن با اطلاعند

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اضافه كرد: یكی دیگر از مهمترین مسائل مسكن است و مردم خودشان احساس می كنند كه در 4 سال پیش آیا وضعیت اجاره مسكن چگونه و در حال حاضر به چه صورت است. دو نكته در اینجا مطرح است یكی مسئله اقتصادی است كه می‌گویم وضعیت كشور و اقتصاد خوب نیست كه این خود یك مسئله است ولی مهمتر از آن این است كه بیائیم به مردم بگویم كه شما اصلا تورم ندارید و وضعیت شما خیلی خوب است و ارقام را دگرگون كنیم.

موسوی با نقل حدیثی از امام صادق (ع) گفت: از امام صادق (ع) پرسیدند آیا ممكن است یك مومن دزدی بكند؟ ایشان فرمودند ممكن است دزدی بكند و در آن موقع از خدا دور می‌شود و با توبه گناهش بخشوده می‌شود و چند گناه دیگر در این حدیث شمرده می‌شود. سوال می‌شود كه آیا مومن ممكن است دروغ بگوید؟ می‌گوید «لا ولله لا ولله»، آیا ممكن است جلوی مردم با این كثرت و فراوانی چیز آشكاری كه سند در مورد آن وجود دارد و غیر ممكن است از آن را تردید كند، انكار كنیم ؟

موسوی گفت: هیچ دولتی در جهان نیست كه یكی از اولویت هایش مبارزه با گرانی نباشد به دلیل اینكه گرانی و آثار و عواقب وخیمی برای اقتصادی ملی دارد.

وی با نشان دادن دو گراف دیگر گفت: یكی گرافیك نشان داده شده در جلوی مردم است. منحی به این معنا است كه هر چقدر این رقم پایین بیاید نشان می‌دهد كه شكاف طبقاتی كمتر شده و اگر بیشتر شود نشان می‌دهد كه وضع بدتر شده است.

مناظره کروبی و میر حسین

موسوی گفت: یكی از گراف‌ها كه دولت‌ها نسبت به آن حساس هستند این است كه مبادا قشرهای پایین دست ثروت و امكاناتشان كم شود كه معنای آن ناامنی، دزدی و فساد است. این چیزی است كه نشان داده شده كه در سال 84، 3 هزار و 996 ده هزارم شاخص ما است تا برسد به 38. ما چیزی كه نشان شده با این انحنا را به كارشناسان دادیم تا هم رقم ها را مطابق آمار تعیین كنند و هم گراف ها را بر اساس آمار بالا و پایین كردند و چیزی كه به دست آمده و واقعی است به این شكل است و چرا ما باید به مردم دروغ بگوییم؟

وی با اشاره به روایتی در سیره حضرت رسول گفت: ما یكی از مواردی كه حكومت به این طریق با حكومت صحبت می‌كند و امكان این فراهم می‌شود كه پاسخگو در مقابل مردم باشد و به این ترتیب نیز در دنیای مدرن این شرایط را فراهم می‌كند كه وضعیت كشور به سمت صلاح برود، آمار است.

وی افزود: وقتی در همین مسئله تشكیك وارد كنیم و گراف‌ها با بالا و پایین كنیم و بعد در شب انتخابات جلوی مردم این آمارها را نشان دهیم و بخواهیم یك نتیجه بر علیه رقبای خود بگیریم، واقعا در این كشور روی چه چیز باید بایستید و نقادی كه می‌خواهد نقد كند و در این خصوص تصمیم گیری كند ؟

موسوی گفت: بیان شده كه 17 میلیون ظرفیت فولاد ما است و این در حالی است كه بحث ظرفیت و تولید با هم متفاوت است و مقدار تولید ما 11 میلیون تن است و چرا باید به مردم دروغ بگوییم ؟ چرا به مردم اطلاعات غلط بدهیم و آیا این به نفع كشور است ؟ آیا برای 2 روز روی پستی ماندن و مقامی را حفظ كردن درست است كه به مردم دروغ بگوییم؟

هیچ چیز بدتر از این نیست كه حكومت به مردم دروغ بگوید

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حضرات چیزی عجیب می‌گویند كه نزدیك 300 میلیارد دلار درآمد نفتی از مقدار در آمدی كه دولت در زمان جنگ داشته كه 2 سالش 7 یا 7 و نیم میلیارد دلار بوده، آن موقع 7 و نیم میلیارد دلار قدرت خریدش خیلی بیشتر از الان بوده است. البته نه وضعیت جنگ و نه هزینه های آن موقع را در نظر می ‌گیرند و نمی دانم با چه معیاری این موضوع را بیان می‌كنند و یكی از مشكلات ما است كه با یك پدیده واقعا شگفت آوری مواجه هستیم كه می تواند در برابر مردم به دوربین نگاه كند و بگوید سفید، سیاه است. هزار را بگوید 2 هزار، 2 ضربدر 2 را بگوید 4 نمی شود، می‌شود 10 و من این مسائل را برای احساس خطر نسبت به كشور بیان می‌كنم و هیچ چیز بدتر از این نیست كه حكومت به مردم دروغ بگوید و ما با این پدیده روبه رو هستیم.

احیای سازمان مدیریت و شورای پول

مهدی كروبی در ادامه مناظره اظهار داشت: من واقعاً یك احساس خطری برای كشور كردم، هم اكنون احساس كردم و هم 4 سال پیش این احساس خطر را كردم منتهی خطر روز به روز تشدید شد یعنی احساس كردم كه یك انقلابی به این عظمت و با این تمدن و با این ملت بزرگ انجام شده ولی حوادث تلخی پیش می‌آید و لذا اشاره می‌كنم وقتی 4 سال پیش سرنوشت انتخابات بدان صورت شد من بیرون نرفتم و همه تلاش‌هایم را نیز كردم تا سرنوشت انتخابات این‌چنین نشود كه شرح و ماجرای طولانی دارد.

وی ادامه داد: چون پیش‌بینی من این بود كه كار دارد خراب می‌شود و نمی‌دانیم چه چیزی از درونش دربیاید اما می‌دانستم آن شیوه‌ای كه شروع شده كه خود آقای مهندس موسوی در برخی جلسات آن بوده و حضور داشته تلاش كردم و اتمام حجت‌ كردم و كارها را انجام دادم و وقتی نشد وارد صحنه شدم و بدان صورت هم انتخابات پایان یافت كه آخر عرایضم خواهم گفت و این بار دیگر با برنامه‌ آمدم و رفتم حزب تشكیل دادم، برنامه ریختم، كار تشكیلاتی كردم و 4 سال زحمت كشیدم و واقعاً فكر كردم یا خودم می‌آیم و یا یك حزبی می‌آورم و ما جز كاری حزبی راه دیگری نداریم و لذا وارد این ماجرا شدم و از مدتی پیش هم اعلام كردم و اولین نفر هستم كه اعلام كردم و به هیچكس این بار نرفتم پیشنهاد كنم كه شما بیایید و هركس هم كه گفت كه می‌آید گفتم مقدمش را گرامی می‌داریم.

دبیركل حزب اعتماد ملی عنوان كرد: ‌بر خلاف دفعات قبل كه می‌رفتم و اصرار می‌كردم اما این‌بار در عروسی دختر آقای صدر بودیم و بعضی برگشتند و به آقای میرحسین موسوی گفتند كه شما بنا دارید كه بیایید كه ایشان یا می‌گفت آره و یا می‌گفت نه و من اصلاً سكوت كردم چون بنا نداشتم كه دنبال كسی باشم و بنا داشتم كه اساساً كار حزبی و تشكیلاتی انجام بدهم لذا آمدم و جمعی هم بود و وارد این بحث شدم و تاكنون 6 بیانیه صادر كردم.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تشریح بیانیه‌های متعددی كه از سوی وی در خصوص مسائل متعدد مطرح شده و درباره مدیریت آینده كشور اضافه كرد:‌ اولین بیانیه در خصوص احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شورای پول كه توضیحاتی در این خصوص داده شده و ایشان (میرحسین موسوی) و دیگران هم اشاره كردند و اصلاً مغز كشور رفته است مگر می‌شود مدیریت و برنامه‌ریزی در كشور نباشد و اگر نباشد یعنی هیچ و این یعنی زمان قاجار كه بگذاریم اینجا، زمانی كه مثلاً یك سلسله، یك جوانی آمد به قم و به من گفت چرا می‌گویند كه شما آدم خوبی هستید اما به یك سلسله اهانت كردید من در خصوص مسئله‌ای از وی عذرخواهی كردم و به او گفتم كه عذرخواهی می‌كنم شما درست می‌گویید و كجا و كی نظام این‌گونه بوده است، احیای شوراها را به عنوان بیانیه‌ای دیگر مطرح كردم و گفته‌ام كه نواقص آن را برطرف می‌كنم. بیانیه دیگرم سهام نفت بود، بیان كردیم كه نفت مال ملت است و فعلاً دو قسمت‌اش هم می‌كنیم یك قسمت آن را صادرات می‌كنیم كه در اختیار دولت است و برای كار زیربنایی مصرف می‌شود و یك قسمت دیگر برای مصرف داخلی است نه گداپروری است، بلكه پول حق ملت است و پولش را به آنها می‌دهیم و در واقع آن تشكیلاتی را كه بوجود می‌آوریم مردم دو نوع برخورد می‌كنند یا ماهانه‌شان را می‌گیرند و 3 ماه یكبار به آنها داده می‌شود یا نمی‌خواهند بگیرند كه سرمایه‌گذاری می‌شود و پول خودشان است كه با آن سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. به دوستان خود در این زمینه هم گفتم كه حد اعلای احتیاط را به مردم اعلام كنید كه مطمئناً بتوانم انجام بدهم و لذا همین الآن كه محاسبه‌ای آقایان محترم در قالب یك گروه اقتصادی كرده‌اند و آنها را قبول دارم و خودشان هم روی آن كار كردند و من هم در این قضیه بوده‌ام و نمی‌خواهم اسم كسی را ببرم گفتند همین الان هم بیشتر از اینها می‌شود اعلام كرد اما همان حد احتیاط را گرفتیم و به مردم می‌دهیم و هركس خواست بگیرد و هر كس خواست نمی‌گیرد كه برای وی سرمایه‌گذاری می‌شود و وی سهامدار است و متعلق به خودش است.

دبیركل حزب اعتماد ملی بیان كرد: در این شرایط نفت و پول در اختیار دولت نیست كه بخواهد برای مردم كُركُری بخواند و هرگونه خواست عمل كند و آنطور كه پول نفت زیاد می‌شود می‌بینید كه چه اوضاعی در مملكت بوجود می‌آید باید دولت وام بگیرد و مالیات را نیز از مردم بگیرد و با آن شرحی كه ما دادیم و اگر بخواهم وارد شوم با این وقتی كه ما داریم امكانش وجود ندارد.

یك جمع خودسر چه بلاهایی سرملت آورد

كروبی به بیانیه خود در خصوص حقوق شهروندی اشاره كرد و گفت: ما انقلاب كردیم و این كشور اقوام مختلف دارد، این

مناظره کروبی و میر حسین

كشور مذاهب مختلف دارد و می‌بینیم كه این سالها چه بلایی بر سر این ملت بالاخره بوسیله همین یك جمع خودسر بوجود آمده، حسینیه‌ دراویش را چرا خراب می‌كنید. مسلمان كه هست حتی اگر مسلمان هم نباشد، شیعه هم هست و حتی اگر شیعه هم نباشد، شهروند این كشور است و می‌رود آنجا و ذكر می‌گوید، آن هم چه خانواده‌هایی، چه شخصیت‌هایی خیلی محترم، چرا امنیت ندارند كه حسینیه‌اش بر سرش خراب می‌شود، امروز بروجرد، فردا اصفهان، پس فردا كرج و روز دیگری قم و لذا به تناسب هم نامه نوشتم و می‌دانستم هم كه باید هزینه بپردازم، از قم به مراجع نوشتم، از بروجرد به وزیر كشور و از حقوق همه ملت چه مسیحی و چه شیعه دفاع می‌كنم، من ارتباطم اكنون با مسیحی‌ها، یهودی‌ها و با زرتشتی‌ها در كشور خوب است و آن زمان هم كه رئیس مجلس بودم با همه دیدارهای مرتب داشتم.

وی گفت: دگراندیشانی بودند و خط من هم مشخص است، آرمان‌هایم را همیشه گفته‌ام كه من در چارچوب جمهوری اسلامی و امام، آنهایی كه تدوین كننده قانون اساسی بودند هستم، نه این‌نظرتنگ‌ها، بارها گفته‌ام و خدا پدرش هم بیامرزد این گروه كیهان را كه چند نفر هم كه از من سؤال می‌كردند من گفتم كه من قانون اساسی را می‌گویم و نه قانون اساسی شما كه فلانی می‌گوید و انصافاً رفتند و همه را نوشتند و از این جهت هم خوشم می‌آید رفتم و خواستند و مصاحبه‌ هم با آنها كردم و می‌خواهم بگویم كه یعنی آمده‌ام كه از حقوق مردم دفاع كنم و لذا از زندانیان سیاسی دفاع كرده‌ام، از اقلیت‌ها، مطبوعات، ردصلاحیت‌ها دفاع كرده‌ام و از كل حوادثی كه این چند سال برای این ملت پیش آمده به شدت دفاع كرده‌ام و گفته‌ام یعنی چه كه فردی كه 20 سال در مجلس بوده رد صلاحیتش می‌كنند بنابراین از حقوق این ملت دفاع كرده‌ام و مرزهایم هم مشخص و معین است كه در چه خطی هستم اما عده‌ای متأسفانه هستند كه اینچنین دسته‌بندی‌هایی می‌كنند یعنی وقتی آقای دكتر سروش حرفی می‌زند كه آنها خوششان می‌آید می‌گویند خیلی آقای دكتر سروش بزرگ است اما وقتی دكتر سروش می‌آید و من را تأیید می‌كند یك كمونیست را وادار می‌كنند كه به او بد بگوید و به آن اهانت كند و اصلاً من این چیزها را قبول ندارم و آیا به این می‌گویند تضارب افكار، سلیقه، دیدگاه من روشن است.

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بیان برنامه های خود ادامه داد: از حقوق خانم‌ها به شدت دفاع می‌كنم و می‌گویم كه خانم‌ها باید حضور داشته باشند الان هم اعلام می‌كنم و فردا هم كه تبریز می‌روم انشاالله یك خانم برای كابینه‌ام اعلام می‌كنم و از نیروهای مختلف استفاده می‌كنم یعنی چتر انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی را باز می‌كنم و از همه نیروهای خوب استفاده خواهیم كرد و این به این معنی نیست كه حزبی‌ها در جایگاه اول قرار دارند و طبیعی است آنهایی كه با من كار می‌كنند در اولویت‌اند اما هر نیروی كه بخواهد مخلصانه در جمهوری اسلامی كار كند و در خدمت این ملت و كشور باشد كار خواهم كرد و وظیفه‌ام را انجام می‌دهم و همه بیانیه‌ها را به جد دنبال می‌كنم.

دولت زمان جنگ طرفدار مستضعفان بود

میرحسین موسوی در ادامه مناظره تلویزیونی گفت: البته ما در بخش عمده‌ای از برنامه‌ها با آقای كروبی نزدیك هستیم اما من در این دو هفته اخیر احساس كردم كه به بهانه حضور من در انتخابات، حمله بی‌سابقه‌ای به دهه اول انقلاب صورت گرفت در حالیكه من می‌گویم دهه اول مربوط به من نیست بلكه مربوط به امام، شهدا و ملت است كه با تمام سختی‌های آن دوران كه 5 استان ما زیر بمباران بود و ما در عرصه بین‌الملل مشكلات زیادی داشتیم و هر روز فاجعه‌ای رخ می‌داد، كشور را اداره كردند.

موسوی ادامه داد: تا این مدت بی‌انصافی‌های زیادی صورت گرفته است و من ترسیدم مبادا با نگفتم من انحراف بوجود بیاید و امروز می‌خواهم به برخی از آنها جواب دهم.

وی افزود: هر چند در زمان دفاع مقدس نهادهای انقلابی مختلفی مانند جهاد سازندگی وجود داشت اما دولت زمان جنگ طرفدار محرومان و مستضعفان بود و آن را ركن اصلی انقلاب می‌دانست كه می‌باید به آنها خدمت رسانی كرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در زمان جنگ كه سهم امور اجتماعی در هزینه‌ها به دلیل هزینه‌های جنگی پایین می‌آید سهم هزینه‌ای امور اجتماعی را از 18.4 درصد به 39.5 درصد در زمان دفاع مقدس رساندیم و این یعنی بی‌سابقه‌ترین سرمایه‌گذاری مستضعفان كه مردم خاطره آن را به یاد دارند و البته وظیفه ما هم همین بود.

موسوی خاطرنشان كرد: ما در كنار هزینه‌های گزاف جنگ به این موضوع اهتمام ورزیدیم چرا كه این امر را حمایت واقعی از جنگ می‌دانستیم كه با بی‌انصافی امروز می‌گویند هزینه‌های جنگ 14 و خورده‌ای درصد بود.

با سیاه‌نمایی خاطرات مردم از بین نمی‌ رود

وی به امور بهداشتی در زمان دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: ساختار شبكه بهداشت درمانی جنگ یكی از بهترین برنامه‌های بهداشتی در جهان بود كه استانداردهای ما را در مقابله با بیماری‌ها بالا برد.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهور اظهار داشت: در زمان دفاع مقدس امید به زندگی از 51 سال به 61 سال نرخ مرگ و میر كودكان زیر 5 سال از 140 نفر در هزار به 68 نفر، نرخ مرگ و میر كودكان زیر یك سال از 100 نفر در هزار به 53 نفر، مرگ و میر مادران از 220 مورد به 56 نفر، با سوادی از 41 درصد به 61 درصد جمعیت زیر خط فقر از 45 درصد به 25 درصد رسید.

موسوی افزود: با این حساب، هر چه بخواهند فضای آن موقع را تخریب و سیاه‌نمایی كنند باز این خاطرات مردم از بین نخواهند رفت و ما امروز اعلام می‌كنیم كه در صورت پیروزی باز هم توجه اصلی‌مان به اقشار مستضعف خواهد بود ما اقتصاد صدقه‌ای نخواهیم داشت و معتقدیم اگر پولی در اختیار دولت است حق مردم است كه باید به بهترین شكل هزینه شود.

وی ادامه داد: وقتی مردم مشكل سفره، بهداشت و امنیت داشته باشند به هیچ وجه نمی‌توانند از حقوق شهروندی، مدنی و انسانی خود بهره‌مند شوند و فردی كه چند شیفت در روز كار می‌كنند، نمی‌تواند مخارج زندگیش را تامین كند بنابراین با مشكلات اعتیاد، مریضی، بداخلاقی، اجاره روبرو می‌شود و مردم خود قضاوت می‌كنند با این سیاست‌هایی كه در طول این سالها بوده و با این ریزش پول عظیم در سالهای اخیر آیا این امر به سمت بهبودی وضع مردم رفته است یا نه.

صندلی ریاست جمهوری ارزش اینقدر دروغ را دارد؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: دولت می‌گوید حقوق‌ها را افزایش دادیم در صورتیكه به هیچ وجه این طور نیست و اگر افزایشی بوده، حق مردم است و ما می‌پرسیم چرا قوانین را دیر اجرا كردید و آن را به شب انتخابات انداختید ؟ این كارهای شما چون سرمایه‌گذاری برای اشتغال مولد نمی‌كند و هیچ برنامه اساسی هم ندارید، منجر به بهبود قشرها نمی‌شود.

در این قسمت از مناظره مجری به میرحسین موسوی تذكر داد كه با این نوع صحبت كردن شما در مورد كاندیدای غایب وقت دیگری در اختیار ایشان قرار خواهد گرفت.

موسوی گفت: ایشان كه همیشه وقت دارند و من هم اسمی نبردم اما ایشان گفته‌اند صنعت و تولید در زمان جنگ صفر بود كه این یكی از دروغ‌های بزرگ است. مگر طرح 92 درصد از طرح مباركه یا جاده بافق - بندرعباس، ساخت كانال‌ها و سدها یا ساخت سیلوها توسط نیروهای داخلی در زمان دفاع مقدس انجام نگرفت ؟

نخست‌وزیر دوران دفاع مقدس گفت: ما در آن زمان حدود 300 طرح قوی داشتیم تا وقتی جنگ تمام شد، كشور با ویرانی روبرو نشود. همچنین در تجهیزات دفاعی موفقیت‌هایی داشتیم و من می‌پرسم آیا صندلی ریاست جمهوری اینقدر ارزش دارد كه اینقدر دروغ بگوییم و سیاه‌نمایی كنیم؟

وی خاطرنشان كرد: در كشورهای دیگر شاخص‌ها و آمار آنقدر روشن است كه همه می‌توانند نظر دهند و من از سازمان بازرسی كل كشور می‌خواهم كه مسائل مربوط به دوران دفاع مقدس را بررسی كند.

كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: من جز الان هیچ فرصت و جایی برای صحبت كردن ندارم و دیروز كه در كرج بودم دهها هزار نفر به استقبال آمدند اما بلندگو را قطع كردند و در وسط جمعیت چیزهایی منفجر كردند و هنگام رفتن ما نیز با پرتاب سنگ شیشه ماشینمان را شكستند.

نظارت شورای نگهبان را قبول دارم

مهدی كروبی در ادامه مناظره در مورد اصلاح قانون اساسی تصریح كرد: در مواردی باید بگوییم اصلاح قانون اساسی، منتها مثال‌هایی همانند شوراها زدم یعنی ما باید كاری كنیم كه شوراها بتوانند حالت پارلمانی داشته باشند، شوراها گنگ است و باید بتوانند اختیارات بهتری داشته و كارهای خود را انجام بدهند البته بارها اعلام كرده‌ام كه این پیشنهاد بنده است ولی پذیرفته شدن آن راه دیگر و بخشی جدا دارد.

وی افزود: درباره نظارت استصوابی، بالاخره شورای نگهبان نظارت دارد، بنده هم نظارت شورای نگهبان را قبول دارم و باید هم شورای نگهبان ناظر باشد اگر ناظر نباشد دولت‌ها آمده مجلس فرمایشی درست می‌كنند اما حدود این نظارت باید مشخص و توضیح داده شود و اینكه سلیقه‌ای نشود كه هر وقت دل آنها خواست عمل كنند و الا بنده هم طرفدار اصل نهاد شورای نگهبان هستم ولی نظارت هم باید باشد.

این كاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری تصریح كرد: برای چندین بار تكرار می‌كنم، قانون اساسی دو بخش دارد یك بخش آن قابل تغییر نیست كه جمهوری اسلامی و حكومت دینی است كه مجتهد جامع الشرایط در راس آن قرار دارد و این‌ها برای بنده اصل است.

كروبی اضافه كرد: اینكه دخالت در هر كاری شود، هر كاری را هم بزنند و هر موقع خواستند هر كاری كنند این‌ها باید در قانون اساسی مشخص و معین شود، حدود اختیارات و كارها مشخص شود همین اصل 44 كه بدین صورت عمل شده؛ حالا عمل بشود، نشود چقدر شده و چقدر می‌شود من نمی‌دانم، ما در شرایطی قانون اساسی تصویب كردیم كه فضای خاص بود.

وی اظهار داشت: در آن فضای خاص 10 سال بعد ایجاب كرد كه جاهایی را باید اصلاح كنیم حالا هم باید ضرورتا اول تلاش كنیم از این ظرفیت قانون اساسی در بخش‌های مختلف خوب استفاده كرده و در مواردی كه مشكلی داریم باید مطرح كرده و اصلاح كنیم.

باید قانون اساسی را كاملا اجرا كنیم

دبیركل حزب اعتماد ملی خاطرنشان كرد: همانطور كه در فرانسه جمهوریت هست این جا هم جمهوری اسلامی هست بنابراین بحث بعدی بنده در رابطه با مواردی است كه اول برویم و قانون اساسی را كاملا اجرا و عملی كنیم، اصول معطل شده را باید اجرا كنیم، اصول 15 و 19 باید اجرا شود، مسائل و تبعیض‌هایی كه در حال حاضر در جامعه ما بین اقوام وجود دارد باید از بین برود چرا كه همه انسان‌ها از نظر حقوق شهروند اول هستند البته باید هم باشند.

وی تصریح كرد: این دخالت‌هایی كه افراد در حریم خصوصی مردم می‌كنند و به مردم متعرض می‌شوند باید جلوی این موضوعات هم بوسیله مراكز قدرت گرفته شود، آنجایی كه اختیار دارم از قانون اساسی خوب استفاده می‌كنم، آنجایی كه اختیاراتی ندارم تعامل و گفتگو كرده و از اختیارات دیگران در بخش‌های مختلف استفاده خواهم كرد.

جایی‌كه نتوانم صادقانه به مردم می‌گویم

این كاندیدای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: آنجایی كه نتوانستم صادقانه به مردم خواهم گفت كه مردم من این را نتوانستم اجرا و عمل كنم بنابراین بخش سوم حرف‌هایم اجرای قانون اساسی، قوانین عادی و اختیاراتی كه دولت باید برای كارهای خود داشته باشد البته با حفظ حرمت‌ها و همه خطوطی كه بارها اعلام كرده‌ام.

كروبی ادامه داد: این طور نباشد هر كس هر كسی را كه خواست بگیرد، همین دانشجویان؛ آماری طولانی این جا داشتم كه شب گذشته اشاره نكردم، از اینكه ما چه آماری داریم كه دانشجویان هر روز از تحصیل محروم و در به در می‌شوند یا تا چه حد آنها تحقیر می‌شوند.

وی گفت: كتاب‌ها و نشریات برخوردهای كه سلیقه‌ای با آن‌ها می‌شود، عده‌ای از نویسندگان، هنرمندان و موسیقی‌دانان این ها همه باید حقوقشان كاملا رعایت شود تا بتوانند در كشور بزرگی همانند ایران با عظمت و بزرگی زندگی كنند و هر كس به هر نحوی كه می‌خواهد به سر آنها نزند.

دبیركل حزب اعتماد ملی با اشاره به تشكیل كابینه خود اظهار داشت: كابینه‌ای تشكیل خواهم داد كه بر همان كابینه هم نظارت كافی خواهم داشت تا بتوانم كارهای خود را هم به خوبی انجام بدهم.

كروبی در خصوص بیمه تحصیلی تاكید كرد: بیمه تحصیلی فرزندان را از دبیرستان به بعد انجام می‌دهم و پول آنها را به حساب خواهم ریخت، بنابراین بخش سوم صحبت‌هایم اجرای قانون اساسی و اگر عیوبی هم هست مطرح خواهم كرد كه به امید خدا اجرا و عملی شود به همان صورت مثال‌هایی كه قبلا زدم.

برای اداره کشور برنامه‌ای کامل دارم

در ادامه مناظره تلویزیونی دو كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم مجری برنامه با اشاره به فضای حاكم بر این مناظره كه بیشتر نقد دولت نهم بود، اظهار داشت: مناظره بین حاضرین در جلسه یعنی آقای كروبی و آقای موسوی است و قاعدتا باید درباره برنامه‌های همدیگر صحبت كنیم. یك تذكر قانونی در اول جلسه عرض كردم اما باز بحث‌ها به سمت كاندیدای غایب است بنابراین باید بگویم كه حق ایشان برای پاسخگویی از نظر قانون محفوظ است.

مجری برنامه افزود: من فقط این تذكر قانونی را دادم، والا دوستان در بیان مسائل آزادند.

میر حسین موسوی در ادامه این برنامه با بیان اینكه كه یك بحث‌هایی كه قبلا صورت گرفت مبنی بر اینكه گویا بنده برنامه‌ای ارائه نكرده‌ام، اظهار داشت: تقریبا از یك سال پیش به تدریج برنامه‌هایی كه من طراحی كرده‌ام در بخش‌های مختلف در نشریات و سایت‌های مربوط به ستاد خود بنده چاپ شد و اخیراً هم این برنامه‌ها در كتابی به نام برنامه دولت امید برای آینده بهتر چاپ شده است كه مجموعه برنامه‌های بنده را به صورت تفصیلی در برمی‌گیرد و من در ادامه فهرست وار به برخی از موارد آن اشاره می‌كنم.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: كتاب برنامه‌های من به طور وسیع در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و از پس‌فردا نیز بر روی اینترنت برای همگان قابل دانلود و استفاده است.

موسوی با بیان اینكه رئوس برنامه‌های من شامل برنامه های اقتصادی، برنامه ارتقاء رفاه اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی، برنامه‌های حوزه فرهنگی و هنری، برنامه حوزه اجتماعی، امور جوانان و امور زنان می‌شود، اظهار داشت: در این كتاب برنامه‌هایم در خصوص این موارد به طور تفصیل آمده است.

وی با بیان اینكه كه برنامه توسعه روستاها از مهمترین برنامه های من است اظهار داشت: برای تحول در نظام مدیریتی و تحول در صنعت حمل و نقل برنامه‌هایی دارم كه بسیار وسیع است و من چون در یكی از مسافرت‌های استانی یكی از رانندگان با من درد دلی كرد، یك قسمتی از آن را برای ایشان نقل می‌كنم و فكر می‌كنم هزاران راننده كه الان پشت فرمان هستند الان این را خواهند شنید كه در این برنامه توجه ویژه‌ای به نقش عوامل اصلی حمل و نقل كه رانندگان هستند شده است.

برای معلولان یك برنامه كامل دارم

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در این برنامه به تامین آینده شغلی، اجرای جامع و كامل بیمه‌های اجتماعی، توجه به دوران بازنشستگی و تامین بخشی از هزینه‌های بیمه كمك به بهداشت و مشكلات درمانی رانندگان و ایجاد مجتمع‌های رفاهی فرهنگی به نام رانندگان توجه شده است كه البته اینها یك بند از میان 11 بند است كه در این مورد وجود دارد و من به دلیل آن مسائل عاطفی اینها را مطرح كردم.

موسوی، حفظ از محیط زیست و تحول در آموزش و پرورش را از دیگر برنامه‌های خود برشمرد و افزود: برنامه‌های مربوط به نظام آموزش و پرورش را در همكاری با دوستان فرهنگی كه در جلسات متعدد حضور داشتیم مطرح كردم كه از جمله آنها نظام آموزش و پرورش و چیزهایی دیگری درباره مسائل بودجه و حقوق آنها است كه در این كتاب آمده است.

وی، تحول در آموزش عالی، ارتقاء سلامت، آینده بهتر خانواده‌ها و سكونت‌های غیر رسمی و حفاظت از حقوق معلولان را از دیگر برنامه‌های خود عنوان كرد و افزود: معلولان یك جامعه میلیونی را در كشور ما را تشكیل می‌‌دهند و ما برنامه كاملی برای آنها داریم.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، همچنین با اشاره به اینكه برای حمایت از واحد‌های تولیدی در شرف ورشكستگی برنامه داریم اظهار داشت: واحد‌های تولیدی در شرف ورشكستگی یكی از مشكلات كشور ما از نظر اقتصادی است كه به دلیل سیاست‌هایی كه در این 4 سال پیش گرفته شده به وجود آمده است.

ایجاد معاونت حقوق بشر و شهروندی

موسوی با بیان اینكه یكی دیگر از برنامه‌هایم مربوط به بحث حقوق بشر و حقوق شهروندی است، اظهار داشت: چیز جدیدی كه در این بخش وجود دارد ایجاد معاونت حقوق بشر و شهروندی در ریاست جمهوری است تا این مسائل را پیگیری كند.

وی دیگر برنامه‌های خود را در ارتباط با اقوام، قومیت‌ها و فرهنگیان دانست و اظهار داشت: از دیگر برنامه‌های من اجرای اصول 12، 15 و 19 قانون اساسی است كه یقینا مورد توجه قرار خواهد گرفت.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه توضیح برنامه‌های خود اظهار داشت: برنامه‌های من در بحث زنان هم تاكید و سیاست تك همسری است.

موسوی تغییر اجرای برنامه جامعه رفع خشونت علیه زنان، اجرای قانون تاسیس صندوق بیمه زنان سرپرست خانوار، ایجاد و تقویت صندوق اشتغال و كارآفرینی روستایی برای فقر زدایی و بازنگری در قوانین شوراها با تاكید حضور نمایندگان شوراهای روستایی در شورای عالی استان‌ها را از دیگر برنامه‌های خود عنوان كرد و در خصوص برنامه‌هایش در رابطه با معلمان اظهار داشت: ارتقای منزلت اجتماعی و شرایط اقتصادی و معیشتی معلمان و پرهیز از امنیتی كردن فضای آموزش و پرورش كه از خواست‌های بزرگ معلمان بود از برنامه های من در این بخش است.

وی با بیان اینكه من كاملا گزینشی برنامه‌هایم را فعلا مطرح می‌كنم، در خصوص برنامه‌هایش در بخش كارگران نیز گفت: گسترش پوشش بیمه بازنشستگی به همه شاغلان، گسترش پوشش بیمه به همه عشایر كشور و اهالی شهرهای زیر20 هزار نفر، گسترش بیمه همگانی خدمات درمانی، كاهش سهم پرداختی مستقیم هزینه‌های بیمه خدمات درمانی تا مرز 30 درصد و همچنین توجه ویژه به نقش و جایگاه عوامل اصلی حمل و نقل و تامین آینده شغلی برای رانندگان از دیگر برنامه‌های من است.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اجرای جامع و كامل بیمه‌های اجتماعی، توجه به دوران بازنشستگی و تامین بخشی از هزینه‌های بیمه و كمك به مشكلات بهداشتی و درمانی بازنشستگان را نیز از دیگر برنامه های خود عنوان كرد.

صنعت نفت موتور محركه‌ای برای صنایع كشور

موسوی درباره برنامه‌های خود برای رفع مشكلات واحدهای در شرف ورشكستگی گفت: با بخشودگی جرائم مالیاتی، استمهال بدهی این واحد‌ها به بانك‌ها حذف جرایم تاخیر در حق پرداخت بیمه اجتماعی كارگاه‌ها در كنار انجام تكالیف سازمان تامین اجتماعی برای كاركنان از برنامه‌های من برای این مشكل است.

وی با بیان اینكه اینها گزیده‌‌ای از برنامه‌های من بود ،اظهار داشت: برخی برنامه‌ها مانند كنترل تورم و نوع برخورد با صنعت نفت و یا مسئله دولت الكترونیك و امثالهم به طور تفصیلی در كتاب برنامه‌های من آمده است.

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینكه بهبود محیط كسب و كار برای فعال كردن بخش خصوصی جزو مهمترین برنامه‌های دولت من اظهار داشت: برای این كار یك نهادی هم برای سیال‌سازی و روان سازی اقتصادی كشور پیشنهاد می‌شود تا در یك شرایط روشن و در یك زمان كوتاه و كاملا پیش بینی شده به یك نتایج معلوم برسیم و ردیف خود را كه در 4 سال گذشته به شكل وخیمی در سطح جهان پایین آمده است را ارتقاء ببخشیم.

موسوی در خصوص سخنان گذشته خود مبنی بر «صنعت نفت، موتور محرك» نیز گفت: این طرح با طرح آقای كروبی تفاوت دارد. ما معتقدیم صنعت نفت از وقتی كه در كشور پایه گذاری شده به صورت یك جزیره‌ای بوده كه هیچ ارتباطی با بقیه بخش‌های صنعتی كشور ندارد در حالی كه دهها میلیارد دلار در این زمینه سرمایه گذاری كرده‌ایم و این دهها میلیارد دلار می‌توانست تمام بخش‌های صنعتی ما را تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: در یك جزیره كاملا جدا از بقیه صنایع كشورمان یعنی در صنعت نفت تحولاتی اتفاق افتاد و هنوز می‌افتد یعنی نیاز به دهها میلیارد دلار دیگر برای سرمایه گذاری در این بخش داریم اما ما در برنامه‌های كه داریم چیز‌های پیش بینی كردیم تا بتوانیم صنعت نفت را موتور محركه‌ای برای جنباندن و تكان دادن كل صنایع كشور قرار دهیم.

صنایع كشور درزمان جنگ زنده و پویا باقی ماند

كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: الان در «آذرآب» یا صنایعی از قبیل در قسمت‌های برخی از كمپانی‌ها و پیمانكاران خارجی كارهایی را برای صنعت نفت ما انجام می‌دهند ولی عملا صنعت نفت ما به معنای كامل تنبیده در بقیه صنایع كشورمان نیست.

موسوی افزود: زمان جنگ یك امتحانی داشتیم و آن اینكه صنایع نظامی خود را در مجموع صنعت كشور ادغام كردیم و نتیجه خوبی گرفتیم یعنی گاهی می‌شد قطعاتی از یك توپ را در تبریز و قطعه دیگر را در اراك و قطعات دیگر را در جاهای دیگر تولید می‌كردیم و مجموعه اینها را در جایی به هم می‌رساندیم و چیزی را تحویل می‌دادیم و این باعث شد صنایع كشور در زمان جنگ زنده و پویا باقی بماند و تحولات و چیزهایی و پیشرفت‌های صنعتی و علمی داشته باشیم.

وی تصریح كرد: اگر صنعت نفت را به این شكل به كار ببریم این بخش در بقیه بخش های اقتصادی كشور تنیده خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد در آمدهای نفتی نیز اعتقاد داریم كه از طریق صندوقی كه در مجمع تشخیص مصلحت نظام طراحی شده اگر این كارها را در خدمت به اشتغال دائم و مولد بتوانیم به كار گیریم احتمالا اثرات تورمی كمتری خواهد داشت و رشد مطمئن تری را ایجاد خواهد كرد.

آمده ام که مقابل خودکامگی‌ها بایستم

مهدی كروبی در ادامه مناظره با بیان اینكه چون انتخابات رقابت است بخش آخر صبحت من در همین خصوص است، گفت: من نقطه‌نظرات خود را بیان می‌كنم و یقین دارم آقای موسوی هم می‌دانند كه من نسبت به ایشان حسن نیت دارم و به ایشان علاقه دارم، صحبت خواهم كرد و اگر بحثی مطرح كردم، منظورم نیست كه بخواهم مسائل دیگر را زیر سؤال ببرند.

وی افزود: یك واقعیتی وجود دارد كه یك فردی به اسم امام خمینی (ره) در این كشور انقلاب كردند و این امامی كه ما از سال 40 و قبل از آن با او آشنا بودیم كاملاً توجه داشت كه همانطور كه عمرش روبه پایان است، برنامه‌ریزی‌هایی كند و نیروهایی برای بعد از خودش را بسازد كه این افراد رسالت و مسئولیت او را انجام دهند.

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم گفت:‌ مثلاً در سال 60 می‌خواستند مرا برای حج معرفی كنند، گفتند كه ایشان صالح است و فردی است كه هم از خود ما كتك خورد و هم از ساواك كتك خورده است و این یعنی او ما را برای یك روز سخت آماده می‌كند و بزرگان دیگر نیز از ایشان مواردی اینچنین فراوان شنیده‌اند، لذا یك طلبه كوچك و ناچیز مانند من را یك چهره در بخش‌های مختلف می‌كند.

كروبی با اشاره به موسوی گفت:‌ مثلاً آقای موسوی كه یك چهره تحصیل كرده است را وزیر خارجه و نخست‌وزیر می‌كند و این گونه می‌ایستد و از او حمایت می‌كند تا آقای موسوی به بركت امام چهره می‌شود.

وی افزود: بعد از اینكه امام فوت كردند ما باید می‌ایستادیم و اگر می‌ایستادیم و پایداری می‌كردیم كار به اینجا نمی‌رسید و همان زمانی كه آقای هاشمی از مجلس رفتند، 4 نفر همراه ایشان رفتند و من گفتم بهترین راه این است كه ما برویم و بین این 4 نفر كه یكی میرحسین موسوی است، او را بیاوریم تا در صحنه حضور داشته باشد و این قضیه در وسط سال رخ داد كه من رئیس بودم و گفتم كه وقتی موسوی را آوردیم او را نایب رئیس مجلس می‌كنیم و از آن زمان تا به امروز به دنبال میرحسین موسوی هستیم و برای هر كاری كه پیش ایشان رفتیم ایشان حاضر نشدند كه وارد هیچ صحنه‌ای بشوند تا كمك بدهند.

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد:‌ این حوادثی كه امروز موسوی می‌گوید و كار خوبی كرده است كه حضور پیدا كرده و من هم از حضور ایشان تقدیر می‌كنم اما اگر چهره‌ها می‌آمدند و ایستادگی می‌كردند كار به اینجا نمی‌رسید كه اوضاع اینگونه پیش برود و هرچقدر برای ریاست‌ جمهوری پیش ایشان رفتیم حضور پیدا نكرد و برای مجلس بعدی هم كه رفتیم باز هم حاضر به حضور نشدند و در 4 سال گذشته هم كه سراغ ایشان رفتیم بازهم حاضر نشدند كه به صحنه وارد شوند.

مسئله‌ای نبوده كه ایستاده و چوبش را نخورده باشم

كروبی با اشاره به حوادثی كه در كشور رخ داد، گفت:‌ قتل‌های زنجیره‌ای، ماجرای دانشگاهها رخ داد و حادثه‌ای كه در این كشور رخ نداده باشد، متأسفانه كم است و من هم می‌توانستم یك گوشه‌ای بنشینم و این گونه تهمت و افترا نشنوم و در تهران راه بروم، اما بگویند كه او فرار كرده اما رئیس مجلس شدم و ماندم و همه هزینه‌ها را در این 20 سال پرداخت كردم و بر روی هیچ مسئله‌ای نبوده است كه اظهارنظر نكرده و چوب آن را نخورده باشم.

وی افزود: میرحسین موسوی به هیچ وسیله‌ای حاضر نشد خود را هزینه كاری بكند و امروز یك مناصب قدرت عجیبی بوجود آمده و امروز هم كه آمده كار بسیار خوبی كرده و اگر موسوی پایش را عقب بكشد، حمله به سمت ما شدیدتر می‌شود. من به این مسئله واقعاً اعتقاد دارم و من شبی به آقای یونسی گفتم كه آقای خاتمی اشتباه كرده كه آمده است، اما به او بگویید كه مبادا كنار برود چرا كه اگر كنار برود حملات به ما شدیدتر می‌شود و ما در تنهایی بیشتری باقی می‌مانیم و چند شب بعد كه در جای دیگری مهمان بودیم و لحظه‌ای بود كه آقای خاتمی انصراف داده بود و دیدیم كه همه در حال كما هستند و هركسی حرفی می‌زند.

كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم اظهار داشت: آقای موسوی عنایت كرد و در ماجرای گفت‌وگویی كه قرار بود بیاید به من گفتند و من گفتم كه خدمت ایشان می‌روم و با ایشان صحبت می‌كنم و موسوی محبت كرد و در روز تولد امام صادق (ع)‌ منزل ما آمدند و به من گفت كه روز گذشته كه در جایی بودم به من گفتند كه می‌مانی یا نه كه ایشان گفتند ما كه حالا هستیم اما من به ایشان گفتم كه مبادا اینگونه بگویید چرا كه باید سفت بگویید تا آخر می‌مانیم و این را اعلام می‌كنم تا وقت شائبه‌ای ایجاد نشود چرا كه ما شیاطینی در جامعه داریم كه زمانی كه اینگونه صحبت می‌شود، می‌گویند كه می‌خواهد مقابله شود اما واقعیت این است كه مشكلات متعددی وجود دارد.

خود را برای سخت‌ترین شرایط آماده كرده‌ام

كروبی با بیان اینكه سختی‌های متعددی در این راه وجود دارد، گفت: من روزی كه خدمت مقام معظم رهبری رفتم تا در انتخابات حضور پیدا كنم، واقعاً عقیده خود را گفتم كه من تصمیم گرفته‌ام حضور پیدا كنم اما آمدنم را یك جهاد و فداكاری می‌دانم و 4 دلیل را برای آن ارائه كردم و مشكلات را گفتم و اینجا هم به ملت ایران آن چیزی را كه به رهبری نگفته‌ام، اینجا می‌گویم.

وی افزود: در زمان شاه من چریك و اسلحه وقف كرده‌ام اما یكبار نگفته‌ام كه من در حال جهاد و فداكاری هستم و گفتم كه یك وظیفه‌ای است كه من دارم به آن عمل می‌كنم و چون یك شاه فاسد و یك امام صالح وجود دارد و این دو با هم درگیر هستم. من طرفدار امام كه حق است، هستم اما امروز گفتم كه من می‌خواهم بیایم و این جهاد و فداكاری است و خودم را برای سخت‌ترین شرایط آماده كرده‌ام و حتی برای آسان‌ترین شرایط هم آماده هستم یعنی حاضرم هزینه آن را بپردازم و در مقابل خودكامگی‌ها ایستادگی كنم و می‌دانم كه چه مراكز قدرتی بوجود آمده است.

كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم با طرح سؤالاتی از میرحسین موسوی گفت: من صریحاً می‌گویم كه اصلاح‌طلب هستم و در این راه هم می‌ایستم و مقاومت می‌كنم و هر بلایی هم كه می‌خواهد بر سرم بیاید و اگر بیایم رئیس جمهور مقتدری هستم كه هم افرادی كه این كارها را انجام می‌دهند را سرجایشان می‌نشانم و هم رئیس جمهوری هستم كه اگر زیرمجموعه‌ام خطا كند آنها را هم سرجایشان می‌نشانم تا وارد حریم‌هایی نشوند و این بساط را سر ما دربیاورند.

موسوی بگوید،اصلاحاتی یا اصولگرا است ؟

كروبی خطاب به موسوی گفت: آقای موسوی ! آیا با توجه به اینكه همیشه از مشكلات و دشواری‌ها گفته‌اند و بسیار هم خوب است، می‌خواهم با ایشان برادرانه اتمام حجت كنم و بگوییم كه اگر ایشان فردا بگویند كه نیستند به ضرر ماست و باید هر دوی ما بمانیم. اما آقای موسوی آیا خودشان را برای آن دشواری‌ها آماده كرده است؟ آیا راه اصلاحات و امام را ادامه می‌دهد؟

وی افزود: من دو دسته را در كنار موسوی می‌بینم؛ دسته اول كسانی هستند كه با ایشان و آدم‌های خوبی هستند و دسته دیگر افرادی هستند كه بد نیستند اما كارشان فضاسازی است و یكدفعه شایعه می‌‌كنند كه كروبی و موسوی هر دو خوب هستند اما كروبی رأی ندارد و این كار همان كاری است كه 4 سال پیش انجام دادند و 18 میلیون رأی برای معین و 20 میلیون رأی برای هاشمی درست می‌كردند اما من هم می‌گویم رأی دارم و هم تا آخر می‌ایستم و هم دولت اداره می‌كنم.

این كاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دهم ادامه داد: ‌امروز جریانی هست كه به دنبال این است كه كاری انجام دهد تا كار را خراب كند و این افراد چند نفری هم بیشتر نیستند و آقای موسوی در این لحظه حساس این نكته را به مردم بگویند كه بالاخره اصلاحاتی و یا اصولگرا است ؟ و اینكه در برابر سختی‌ها و مشكلات چه كاری انجام می‌دهد؟

توکل من اول به خدا و دوم به آرای مردم است

میرحسین موسوی در بخش پایانی مناظره زنده تلویزیونی خود با مهدی كروبی با بیان اینكه چرخش قدرت از ملزومات نظام جمهوری اسلامی است، گفت: به همین دلیل به هیچ وجه تا قبل از ماجراهای اخیر كه احساس خطر جدی كردم، انگیزه‌ای برای حضور در صحنه نداشتم.

موسوی خاطرنشان كرد: البته من احساس نمی‌كردم 100 درصد به خط مشی‌ها و سیاست‌های آینده معتقد باشم و احساس می‌كردم بالاخره قواعدی در كشور است كه آنها را رعایت می‌كنند و من برخی سیاست‌ها را قبول دارم و برخی را نه.

وی گفت: من در برخی مواقع مانند توقیف روزنامه‌ها و یا راجع به حذف‌های استصوابی و یا موارد گوناگون، مواضع خود را اعلام كرده‌ام و حتی یكبار برای آمدن به صحنه تصمیم گرفتم ولی به دلیل موانعی كه توضیح آن را لازم نمی‌دیدم، منصرف شدم اما وضعیت فعلی را بسیار خطیر یافتم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان كرد: با توجه به توانایی‌هایی كه در خود می‌دیدم برای برخورد با مشكلات وارد صحنه شدم تا مشكلات اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجه فعلی را با توجه به تجربیاتی كه در این رابطه داشتم، حل كنم.

موسوی ورود خود به صحنه انتخابات را مستقل عنوان كرد و گفت: در حلقه اصلی تصمیم‌گیریهای ستاد من افرادی هستند كه به هیچ وجه گرایش‌های مثبت و منفی، كه در سطح جامعه بشود به آنها عیب می‌گرفت را نمی‌یابم.

وی گفت: منتهی بنده فضا را باز نگه داشتم و گفتم در وسط صحنه مواضع خود را اعلام می‌كنم و اصلاح‌طلبی هستم كه دائم به اصول رجوع می‌كنم و معتقدم كه جامعه نیز همین جور است و مردم نیز با توجه به اینكه به اصول و ارزش‌های خود پایبندند، به پیشرفت و عقلانیت علاقمند بوده و از تحجر و تنگ‌نظری بیزارند.

كسانی‌كه كراوات می‌بریدند امروز سركارند

این كاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان كرد: به من تهمت زدند كه در زمان بنده كراوات‌ها را می‌بریدند درحالیكه گروههایی كه امروز سر كار هستند، باقی مانده همان كسانی هستند كه این كارها را می‌كردند و فرمان هشت ماده‌ای امام صادر شد تا جلوی آنها را بگیرد و آنها در دانشگاه‌ها و در جامعه حضور نداشته باشند.

موسوی ادامه داد: به هر حال بنده در شرایط فعلی احساس تكلیف كردم و براساس یك موضع مستقل وارد صحنه شدم ولی دست خود را باز گذاشته‌ام تا كسانیكه ساختار شكن نیستند و نظام و قانون اساسی را قبول دارند و می‌خواهند در داخل نظام كار كنند، با آغوش باز روبرو شوند و ما نمی‌توانیم از آنها بپرسیم كه چرا از ما حمایت می‌كنید.

وی خاطرنشان كرد: ولی گروه اصلی تصمیم‌گیری ما یك حلقه بیشتر نیست و ما براساس آن عمل می‌كنیم و از خدا می‌خواهیم تا این كار را به همین شكل و در صراط مستقیم پیش ببریم.

در این قسمت از مناظره، كروبی از موسوی پرسید برای حل مشكلات چه برنامه‌ای دارید و این را صاف و پوست‌كنده برای مردم بگویید چرا كه من معتقدم مشكلات جدی سر راه وجود دارد و شما بگویید كه با آنها چه می‌كنید ؟

موسوی جواب داد: بنده 8 سال زیر بار جنگ و مشكلات و جریان‌های سیاسی كه می‌دانید چه بلایی سر من آوردند، ایستادگی كردم و بنده امروز همان آدم هستم.

وی گفت: من در گذشته فردی قوی بودم و امروز هم همان فرد هستم و به صحنه آمدم تا با تعامل با همه نیروها كه در صحنه هستم، بتوانم مسائل كشور را حل كنم.

این كاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری خاطرنشان كرد: در وهله اول به خدا توكل كردم و معتقدم باید آرای مردم را داشته باشم و همچنین با صداقت مردم را در كنار سیاست‌ها قرار دهم و معتقدم ركن اصلی حضور خود مردم در صحنه است و دولت فقط می‌تواند بسترساز این حضور باشد و همین برنامه‌ای كه با این دقت تهیه شده، یك فرع است و مساله اصلی را حضور و خلاقیت مردم می‌دانم و با درك این مسائل و خطرات به صحنه آمدم و تا آخر نیز خواهم ماند.

گسترش فساد در چهار سال اخیر

موسوی یكی از مسائل مهم را گسترش فساد در طول چهار سال گذشته در كشور دانست و گفت: دائم بحث فساد می‌شود و می‌خواهند مچ‌گیری كنند، ولی من معتقدم آنچه كه فساد نامیده می‌شود مجموعه سیاست‌هایی است كه ما امروز در زمینه اقتصادی داریم.

وی برخورد با فاسد را آخرین حلقه از مجموعه یك زنجیره بلندی دانست كه باید انجام بگیرد و ادامه داد: قبل از آن مسیرهایی را كه به فساد می‌تواند، بیانجامد از جمله پارتی بازی، خویشاوند سالاری و رفاقت باید از بین ببریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از كسانی‌كه پرونده دارند و صدها میلیارد ثروت دارند نباید در دستگاه خود استفاده كنید.اجازه ندادید تا قراردادهای نفتی در وزارت نفت انجام شود، بلكه این قراردادها در مکانی خارج از وزارت نفت و در وزارت کشورانجام شد. آن موقع اگر شما به دو فاسد هم برخورد بكنید باید مدارك كافی را به قوه قضائیه ارائه دهید و اگر اراده و عزم داشته باشید، می‌توانید مشكلات را حل كنید.

از تغییر تعرفه ها چه کسی سود برد؟

موسوی خاطرنشان كرد: دولت تعرفه‌های موبایل را بالا و پایین برد و میلیاردها تومان در این رابطه بالا و پایین شد، تعرفه‌های شكر عوض شد و ما می‌پرسیم چه كسانی سود كردند ؟

وی گفت: با بودجه كشور تمام پلاكاردهای شما كه همه جا را گرفته ممكن است از این منابع تامین شده باشد. بیایید ثابت كنید چه كسانی از این مسئله سود بردند ؟

این كاندیدای دهمین دوره ریاست جمهوری گفت: تعرفه‌های ماشین را بالا و پایین كردید و بگویید چه كسانی از این مسائل سود بردند؟ من معتقدم اینهاست كه فساد را در جامعه درست می‌كند.

اینجا دروغ می‌گوید هیچكس یقه‌اش را نمی‌گیرد

در این قسمت از مناظره مجری برنامه به موسوی تذكر داد كه كاندیدای غایب در مناظره حضور ندارد و میرحسین موسوی گفت كه من راجع به سیاست‌های چهار سال گذشته صحبت می‌كنم و خطاب به مجری ادامه داد: من از شما تعجب می‌كنم چرا وقتی كسان دیگر در اینجا صحبت می‌كنند چنین تذكری نمی‌دهید ؟ من تمام وقتم را می‌دهم تا ایشان سه برابر من اینجا صحبت كنند و هر دروغی كه می‌خواهد، بگوید.

وی گفت: وقتی ایشان اینجا دروغ می‌گوید هیچكس یقه‌اش را نمی‌گیرد. من اسم كسی را نبردم.

موسوی ادامه داد: بنده یك فرد انقلابی هستم و در اعتراض به وضعیتی كه ایشان بوجود آورده سخن می‌گویم و اگر وضعیت کشور اینگونه نبود من وارد نمی شدم و همان كار فرهنگی خود را می‌كردم.

وی خاطرنشان كرد: ایشان مملكت را به جایی كشانده است كه پر از دروغ و نفاق است و پرونده سازی می‌كند و خجالت نمی‌كشد كه در مقابل من مدام عكس خانم بنده را نشان می‌دهد درحالیكه خانم من یك استاد دانشگاه و یك فرد روشنفكر است و من نمی‌خواهم تعصب شخصی را وارد این موضوع كنم ولی ایشان تا این اندازه خودش را پایین می‌آورد.

این كاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حالا شما به بنده می‌گویید كه من حرف نزنم؟ من اجازه می‌دهم كه ایشان بیاید و حرف بزند و نماینده دادستانی هم نباشد كه زمان را اندازه‌گیری كند و عیبی هم ندارد. چرا نباید حرف بزنم؟

موسوی خطاب به مردم گفت: ای مردم همه صحبت‌ها را در كنار هم قرار دهید و این گراف‌هایی كه بنده نشان دادم، یادتان باشد و بدانید كه این نمودارها را بالا و پایین می‌كنند تا شما را گول بزنند و نقش مار می‌كشند تا سعی كنند شما را به بیراهه ببرند و من با اینها مخالفم.

مجری برنامه در پایان خطاب به میرحسین موسوی گفت: آقای مهندس من فقط تذكر قانونی را عرض كردم و شما در بیان هر مطلبی آزاد هستید.

موسوی در پایان گفت: ایشان همه جا صحبت می‌كند و تهمت می‌زند و صدا و سیما، سایت‌ها و پول‌ها هم در اختیارش است.