تبیان، دستیار زندگی
دکتر رضایی در پرسش و پاسخ با دانشجویان صنعتی شریف گفت: بدون مناظره انتخابات شفافیت لازم را پیدا نخواهد كرد. با اینكه چهار نفر هستیم و اگرچه ممكن است شورای نگهبان این تعداد را به هشت نفر برساند، اما مناظره مهم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بانوانی شجاع تر از کلینتون داریم
دکتر محسن رضایی

دکتر رضایی در ادامه نشست انتخاباتی خود که به دعوت انجمن دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف و در سالن جابر ابن حیان این دانشگاه برگزار شد، به پرسش های دانشجویان پاسخ گفت.

تبدیل انتخابات ریاست جمهوری به شورای شهر

به گزارش خبرنگار ایفنا نیوز، دکتر رضایی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که درباره علت انصراف وی از ادامه رقابت های دوره قبل پرسیده بود، گفت: در آن زمان گفتم كه یا با گلوله كنار می‌روم یا زمانی كه مردم مرا نخواهند این كار را می‌كنم و برداشت من این بود كه هنوز ارتباط لازم بین من و مردم برقرار نشده است. اما در اطلاعیه‌ای كه منتشر كردم گفتم كه من به نفع ملت ایران كنار خواهم رفت و در واقع این بیانگر نوعی اعتراض به آن انتخابات بود؛ چرا كه دیدم صورت مساله "رقابت" پاك شده و انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات شورای شهر تبدیل شده است.

مناظره

وی با اشاره به درخواست خود از آقای ضرغامی برای ایجاد فضای مناظره میان کاندیداها، افزود: در این راستا از آقای ضرغامی خواستم كه بین كاندیداها مناظره برگزار كنند كه الحمدلله این را پذیرفتند و امیدوارم كه كاندیداها این مساله را قبول كنند؛ چرا كه بدون مناظره انتخابات شفافیت لازم را پیدا نخواهد كرد. با اینكه چهار نفر هستیم و اگرچه ممكن است شورای نگهبان این تعداد را به هشت نفر برساند، اما مناظره مهم است.

عده ای جوسازی می کنند

دکتر رضایی همچنین در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجود دارد که دوباره از عرصه انتخابات کنار نروید، اظهار داشت: اگرچه ممكن است عده‌ای با جوسازی این سوال را مرتباً تكرار كنند، اما هر چقدر كه جلو برویم خواهید دید كه من تا آخر در عرصه باقی خواهم ماند. هر دست آلوده‌ای كه وجود داشته باشد را شناسایی می‌كنم و البته این كار را برای تسویه حساب شخصی‌ام انجام نمی‌دهم.

وی افزود: هم‌ اكنون میزان حیف و میلی كه در سیستم اداری انجام می‌شود به خاطر وجود ضعف مدیریت بسیار بیشتر از فساد اقتصادی است.

ساختن فلسطین بدون طرح هولوکاست

وی در پاسخ به سوالی که در خصوص مسئله فلسطین مطرح شده بود، گفت: دموكراسی و انسانیت باید مبنای حل و فصل مسائل فلسطین شود، به این صورت كه طی یك رفراندوم نوع دولت فلسطین مشخص شده و دولت فلسطین تشكیل شود. وقتی كه این دولت تشكیل شد خودش آن را اداره كند. سازمان ملل هم بر آن نظارت داشته و پس از آن كنار برود و لازم نیست از هولوكاست و غیر آن در مورد این بحث صحبت كنیم.

من نمی‌خواهم برای رأی آوردن از بانوان حمایت كنم اما معتقدم ما در کشورمان بانوان شجاع‌تر و كارآمدتر از خانم كلینتون داریم

آموزش حقوق شهروندی به دولتی ها

"آزادی‌های مدنی و اجتماعی برای قشر تحصیل كرده"؛ سوال دیگری بود که دکتر رضایی در پاسخ به آن ابراز داشت: اولین كار در این راستا تهیه‌ قانون جامع حقوق شهروندی است. این قانون را تهیه و سپس در مجلس تصویب می‌كنیم و به كلیه كارگزاران دولت این قانون را آموزش خواهیم داد.

وی افزود: این قانون را تضمین می‌كنم؛ اگر كسانی از حقوق شهروندی تجاوز كنند و بخواهند به مسائل مورد احترام جامعه خدشه‌ای وارد کنند جلویشان را می‌گیریم و آن‌ها را مجازات می‌كنیم. ما نمی‌خواهیم این طور باشد كه یك بانوی ایرانی كه خود دولت برایش پرونده تشكیل داده به دادگاه برود و سپس همان دولت از این موضوع اظهار تأسف كند.

شجاع تر از کلینتون

دکتر رضایی همچنین درباره استفاده از بانوان در کابینه خود گفت: من نمی‌خواهم برای رأی آوردن از بانوان حمایت كنم اما معتقدم ما در کشورمان بانوان شجاع‌تر و كارآمدتر از خانم كلینتون داریم و اصلاً نمی دانم چرا باید تنها مسئولیت سازمان محیط زیست را به بانوان داد.

وی ادامه داد: در این راستا یك هفته مانده به زمان انتخابات، تعدادی از اعضای كابینه‌ام را معرفی می‌كنم.

دکتر محسن رضایی

نگفتم فروپاشی اقتصاد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه در بحث اقتصاد از واژه فروپاشی استفاده نکرده ام، به سوال یکی از دانشجویان در خصوص طرح بحث "فروپاشی اقتصادی" پاسخ داد و افزود: من از كلمه‌ فروپاشی استفاده نكردم؛ گفتم اقتصاد ایران را باید نجات داد و كسی را هم تخریب نكردم، اما بحثی كه در این زمینه مطرح كردم اعلام هشدار بود؛ گفته‌ام چرا برخی این‌قدر به خود تعصب دارند. تعصب به خود باعث می‌شود كه انسان سقوط كند؛ بنابراین من اعلام خطر و اعلان هشدار كردم و این با تخریب بسیار متفاوت است.

برای تحریم ها برنامه داریم

دکتر رضایی در خصوص تحریم های اعمال شده از سوی آمریکا علیه کشورمان، پاسخ داد: ما نباید منتظر بمانیم كه آمریكایی‌ها حركتی كنند؛ بنابراین برنامه‌ای بر مبنای تغییرات متقابل تدوین كرده‌ایم. از مهمترین مسائلی كه ما با آمریكایی‌ها حل و فصل خواهیم كرد، كنار زدن تحریم‌ها و ادامه استراتژی هسته‌یی در ایران خواهد بود.

توطئه اختلاف با اعراب

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی دولت خود در برابر کشورهای عربی، گفت: طرح اختلافات بین ایران و اعراب یك توطئه است و ما نباید وارد این توطئه‌ها شویم. ما باید به آن‌ها بگوییم كه دوست‌شان هستیم و می‌توانیم بر مبنای یك همگرایی منطقه‌ای، اتحادیه مشترك فرهنگی و تجاری با آن‌ها به وجود بیاوریم و از وارد شدن به اختلافاتی كه طراحی آن زیر سر اسرائیل است، دور شویم.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطالله باباپور