تبیان، دستیار زندگی
مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آزادی‌های سیاسی را از شعار بیرون می‌آورم و به قانون تبدیل می‌كنم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رضایی در شریف: جوانان راه نجات كشورهستند
رضایی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آزادی‌های سیاسی را از شعار بیرون می‌آورم و به قانون تبدیل می‌كنم.

به گزارش ایسنا محسن رضایی در نشست انتخاباتی كه از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شریف برگزار شد، در پاسخ به سوالی درباره آزادی‌های مدنی و اجتماعی برای قشر تحصیل كرده افزود: اولین كار در این راستا تهیه‌ قانون جامع حقوق شهروندی است. این قانون را تهیه و سپس در مجلس تصویب می‌كنیم و به كلیه كارگزاران دولت این قانون را آموزش خواهیم داد.

وی تاكید كرد: این قانون را تضمین می‌كنم؛ اگر كسانی از حقوق شهروندی تجاوز كنند و بخواهند به مسائل مورد احترام جامعه خدشه‌ای وارد سازند جلویشان را می‌گیریم و آن‌ها را مجازات می‌كنیم. ما نمی‌خواهیم این طور باشد كه یك بانوی ایرانی كه خود دولت برایش پرونده تشكیل داده به دادگاه برود و سپس همان دولت از این موضوع اظهار تاسف كند.

وی درباره به كارگیری بانوان در كابینه‌اش نیز پاسخ داد: من نمی‌خواهم برای رای آوردن از بانوان حمایت كنم اما معتقدم ما بانوان شجاع‌تر و كارآمدتر از خانم كلینتون هم داریم و اصلا چرا باید تنها مسوولیت سازمان محیط زیست را به بانوان داد.

رضایی افزود: در این راستا یك هفته مانده به زمان انتخابات تعدادی از اعضای كابینه‌ام را معرفی می‌كنم.

وی در بیان نگاهش به تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریكا علیه كشورمان نیز پاسخ داد: ما نباید منتظر بمانیم كه آمریكایی‌ها حركتی كنند؛ بنابراین برنامه‌ای بر مبنای تغییرات متقابل تدوین كرده‌ایم. از مهمترین مسائلی كه ما با آمریكایی‌ها حل و فصل خواهیم كرد، كنار زدن تحریم‌ها و ادامه استراتژی هسته‌یی در ایران خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی درباره كناره‌گیری‌اش از كاندیداتوری دوره قبل انتخابات ریاست جمهوری و احتمال تكرار آن در این دور یادآور شد: در آن زمان گفتم كه یا با گلوله كنار می‌روم یا زمانی كه مردم مرا نخواهند این كار را می‌كنم؛ چراكه برداشت من این بود كه هنوز ارتباط لازم بین من و مردم برقرار نشده است. اما در اطلاعیه‌ای كه منتشر كردم گفتم كه من به نفع ملت ایران كنار خواهم رفت و در واقع این بیانگر نوعی اعتراض به آن انتخابات بود؛ چراكه دیدم صورت مساله رقابت پاك شده و آن انتخابات به انتخابات شورای شهر تبدیل شده است.

امروز بین علم و زندگی، علم و كشاورزی،‌ علم و فناوری و بین علم و صنعت شكاف وجود دارد و تا این گسست حل نشود ما به توسعه ملی دست پیدا نمی‌كنیم

در این راستا از آقای ضرغامی خواستم كه بین كاندیداها مناظره برگزار كنند كه الحمدالله این را قبول كردند و امیدوارم كه كاندیداها این مساله را قبول كنند؛ چراكه بدون مناظره انتخابات شفافیت لازم را پیدا نخواهد كرد. با این‌كه چهار نفر هستیم و اگرچه ممكن است شورای نگهبان این تعداد را به هشت نفر برساند اما مناظره مهم است.

رضایی درباره ضمانت ماندنش در عرصه نیز گفت: اگرچه ممكن است عده‌ای با جوسازی این سوال را مرتبا تكرار كنند، اما هرچقدر كه جلو برویم خواهید دید كه من تا آخر در عرصه باقی خواهم ماند. هر دست آلوده‌ای كه وجود داشته باشد را شناسایی می‌كنم، البته این كار را برای تسویه حساب شخصی‌ام انجام نمی‌دهم. هم‌اكنون میزان حیف و میلی كه در سیستم اداری انجام می‌شود به خاطر وجود ضعف مدیریت بسیار بیشتر از فساد اقتصادی است.

وی در برابر سوای كه در آن ایده‌هایش بلندپروازانه خوانده شد نیز پاسخ داد: ممكن است چنین تصوری شود اما من صحبت‌هایم را با بسیاری از دوستان و كارشناسان نهایی كردم و در تیم مورد نظر خود این ایده‌ها را قابل عمل می‌دانم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر كوتاه كردن زمان مدت سربازی و حیطه وظایف رییس‌جمهور گفت: رییس‌جمهور مجری قانون است، من كه این حرف‌ها را می‌گویم در واقع این توانایی‌ را در خودم می‌بینم كه این‌ها را قانونی كنم؛ چراكه اگر این موارد را قانونی نكنیم هیچ فایده‌ای ندارد و تنها یك شعار آرمانی سر داده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره محو اسرائیل نیز گفت: دموكراسی و انسانیت باید مبنای حل و فصل مسائل فلسطین شود، به این صورت كه طی یك رفراندوم نوع دولت فلسطین مشخص شده و دولت فلسطین تشكیل شود. وقتی كه این دولت تشكیل شد خودش آن را اداره كند. سازمان ملل هم بر آن نظارت داشته و پس از آن كنار برود و لازم نیست از هولوكاست و غیر آن در مورد این بحث صحبت كنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره طرح بحث فروپاشی اقتصادی نیز گفت: من از كلمه‌ فروپاشی استفاده نكردم. گفتم اقتصاد ایران را باید نجات داد و كسی را هم تخریب نكردم، اما بحثی كه در این زمینه مطرح كردم اعلام هشدار بود؛ گفته‌ام چرا برخی این‌قدر به خود تعصب دارند. تعصب به خود باعث می‌شود كه انسان سقوط كند؛ بنابراین من اعلام خطر و اعلان هشدار كردم و این با تخریب بسیار متفاوت است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اولین واكنش‌ها از سوی سایت نزدیك به رضایی درباره مافیای سیگار گفت: این هم دروغ است مثل خیلی دروغ‌های دیگر. مگر كم دروغ گفته شده است.

رضایی در برابر سوالی مبنی بر وارد شدن به عرصه انتخابات برای شكستن رای احمدی‌نژاد و توصیه هاشمی در این زمینه گفت: كسی كه گفته هاشمی این حرف را به من زده،‌خود می‌داند كه دروغ گفته. حتی اگر فقط چند نفر هم در این انتخابات به من رای دهند آن را بر پیشانی خود خواهم گذاشت. من رای ملت ایران را به هر مقدار باشد مقدس می‌شمارم؛ چراكه این عرصه را عرصه‌ جهاد می‌دانم و اصلا ما زندگی‌مان را برای این نظام داده‌ایم و دل‌مان برای نظام می‌سوزد.

وی همچنین خاطرنشان كرد: جنبش دانشجویی در حال حاضر باید هدفمند شود و هدفش این باشد كه دغدغه توسعه ملی را هدفمند كند و اصلا جنبش دانشجویی یكی از بسترهای تحقق توسعه ملی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: اگر امام هم امروز می‌بود مطمئن بودم كه همان سیاست امروز نظام كه مقام معظم رهبری آن را اعلام كرده‌اند را می‌گفت، اما یك عده می‌خواهند جلوتر روند و قاعدتا می‌خواهند بگویند ما از رهبر انقلابی‌تر هستیم. یك عده هم عقب‌تر می‌روند و می‌گویند با اسرائیل مذاكره می‌كنیم كه طرح هر دو این مسائل درست نبوده است. البته كسی كه در مورد مذاكره با اسرائیل صحبت كرد بعد از آن گفت منظور من این بوده كه یك گروه پژوهشی برای این مساله ایجاد كنیم، اما چرا باید حرفی بزنیم كه بعد آن را عوض كنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره سیاست خارجی دولت احتمالی‌اش در مقابل دنیای عرب گفت: طرح اختلافات بین ایران و اعراب یك توطئه است و ما نباید وارد این توطئه‌ها شویم. ما باید به آن‌ها بگوییم كه دوست‌شان هستیم و می‌توانیم بر مبنای یك همگرایی منطقه‌ای، اتحادیه مشترك فرهنگی و تجاری با آن‌ها به وجود بیاوریم و از وارد شدن به اختلافاتی كه طراحی آن زیر سر اسرائیل است، دور شویم.

وی هم‌چنین درباره اقتصاد اجتماعی پاسخ داد: اقتصاد اجتماعی یك تئوری بین اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد سوسیالیستی است.

رضایی

رضایی در این راستا سرمایه‌گذاری خارجی و تضمین وجود امنیت برای این سرمایه‌گذاری، همچنین استقبال از سرمایه‌های ایرانیان خارج از كشور را یكی از راهكارهای خود در این‌باره برشمرد و اضافه كرد: دوران دهه‌ اول انقلاب گذشته است كه ما بخواهیم قیافه‌های سیاسی از خودمان دربیاوریم و ادعا كنیم كه برای كل عالم طرح داریم ما باید اول برای خودمان طرح داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اتاق فكر و ناهماهنگی‌هایی در این بین گفت: اگر خدا بخواهد و دولت با اعتماد شما به دست من سپرده شود، نمی‌گذارم این ناهماهنگی‌ها ادامه پیدا كند؛ چراكه من با همه مجموعه‌های كشور رابطه خوبی دارم و از افراد كارآمد در اداره كشور استفاده می‌كنم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیرش در مورد موسوی ‌گفت: آوردن كلمه وساطت درست نبود؛ دو بار مسائلی پیش آمد كه طی آن تقاضای من از امام منجر به نخست وزیری آقای میرحسین شد. ما نظرات‌مان را خدمت امام گفتیم و این باعث شد كه میرحسین نخست وزیر شود.

بعد از آن و برای دور دوم نخست وزیری آقای مهندس میرحسین موسوی، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی خیلی نظرشان به میرحسین نبود. اما بنا به دلایلی مثل این‌كه بچه‌های جبهه و جنگ با میرحسین رابطه عافطی داشتند، به امام گفتم كه این اختلافات باعث شده تا بسیجیان وارد مسائل سیاسی و در واقع جنگ دیگری شوند. به امام گفتم كه آقای میرحسین باشند تا این وحدت پاشیده نشود و فكر می‌كردم كه وجود میرحسین در آن شرایط می‌تواند به جبهه و جنگ كمك كند.

ما چرا نباید ایران را به یك قدرت ملی و فناوری تبدیل كنیم؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی بر برنامه‌اش در حوزه فرهنگ نیز با بیان این‌كه " فرهنگ در جامعه ما مظلوم واقع شده است" افزود: ما می‌توانیم از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و مقام معظم رهبری كه توجه ویژه‌ای به بحث فرهنگ دارند استفاده كنیم و باید بدانیم كه بحث كتاب، بحث پرتقال و گوجه‌فرنگی نیست.

وی درباره رقیب جدی‌ خود تاكید كرد: من رقیب خود را تنها گرانی، بیكاری و عقب‌ماندگی كشور می‌دانم.

وی هم‌چنین در بیان موضع‌اش درباره جبهه اصلاحات اظهار كرد: من اصلاح‌طلبان را نیز نقد كردم، منتهی اگر نقد من از این دولت بیشتر است به این دلیل است كه اداره قوه مجریه در دست این دولت است. من در گذشته هم گفته‌ام راهی كه ادامه می‌دهیم به سمت پرتگاه می‌رود و بازگشت به گذشته نیز منجر به شكست خواهد شد؛ بنابراین ما نمی‌توانیم به خاطر احساسات سیاسی و عاطفی كه با این و آن داریم چهار سال وقت مردم را بگیریم پس باید مسوولانه برخورد كنیم.

رضایی در ادامه با بیان این اعتقاد كه " وضعیت بانك‌های ما نیز با یك بن‌بست مواجه است" گفت: مسیر پول و سرمایه باید بر اساس قواعد اقتصادی سروسامان بگیرند. دولت‌ها اگر عرضه دارند باید از طریق افزایش ثروت ملی، درآمد دولت را بالا ببرند. در این راستا طرحی دارم كه طی آن كشور را به 9 منطقه فدرال اقتصادی البته نه فدرال كامل تقسیم می‌كنیم و 9 نفر در حد معاون رییس‌جمهور را به عنوان مسوولان این مناطق خواهیم گذاشت.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای سخنانش نیز یكی از مهمترین دغدغه‌های جامعه را مساله توسعه و عوامل موثر در آن دانست و گفت: زمانی عوامل فیزیكی یا منابع مادی در توسعه كشورها نقش تعیین كننده داشت اما امروز مهمترین عامل توسعه ملی، سرمایه اجتماعی و فرهنگی است.

وی یادآور شد: مدت‌هاست كه در ایران دغدغه توسعه بین نخبگان كشور، اندیشمندان، روشنفكران و مردم پیدا شده است و راه‌های مختلف حتی قبل از انقلاب اسلامی برای دستیابی به توسعه یافتگی در ایران در پیش گرفته شده و بعد از انقلاب نیز دولت‌ها به فكر ارائه برنامه برای این توسعه ملی بودند.

وی با بیان این اعتقاد ‌كه " در حال حاضر در بخش توسعه اقتصادی به عقب‌ماندگی دچار شده‌ایم" به طرح این سوال پرداخت كه " آیا علت عقب‌ماندگی و عدم توسعه‌یافتگی ما در رشد توسعه ملی ناشی از این نمی‌شود كه ما از سرمایه ملی، انسانی و فرهنگی استفاده درست نمی‌كنیم؟" و افزود: با 340 میلیارد دلار چه از ناحیه فروش نفت و گاز و چه از ناحیه فروش سایر كالاها و خدمات غیرنفتی می‌توانستیم جهش اساسی در اداره كشور به وجود بیاوریم. حال اگر این درآمد به 50 میلیارد دلار هم می‌رسید اتفاقی نمی‌افتاد؛ چراكه روش درستی برای مدیریت و طرح‌ها و ایده‌ها وجود ندارد.

وی گفت: باید ببینیم كه گمشده ما كجاست؛ آیا گمشده ما بحث آزادی،‌مردم‌سالاری، مدیریت و یا اخلاق است؟ چرا با وجود همه دلسوزی‌هایی كه طی این سی سال از سوی افراد با عقاید مختلف مطرح شد، این گمشده را نیافتیم؟‌ سی سال فرصت زیادی بوده و ایران باید بیشتر از این پیشرفت می‌كرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حلقه‌ مفقوده در این بحث را مدیریت منابع انسانی، سرمایه انسانی، سرمایه اجتماعی و در یك كلام عدم ایفای نقش فعال نیروی انسانی دانست و افزود: همه كسانی كه به عنوان نخبه در این كشور مطرح هستند می‌توانند در این جامعه تاثیرگذار باشند.

وی در ادامه مساله جوانان و علم را یكی دیگر از موارد مورد توجه در این راستا دانست و خاطرنشان كرد: ما باید ببینیم كه چقدر از علم در اداره كشور استفاده می‌كنیم و اصلا مدیریت ما چقدر علمی است؟ همچنین چقدر از نیروی جوان در اداره كشور استفاده می‌كنیم؟

وی با بیان این‌كه " جوانان همیشه فرشته نجاتی برای ایران بودند"‌ یادآور شد:‌ امام(ره) با كمك جوانان، استبداد و اشغالگران را از كشور بیرون راند. پس چرا این معجزه حضرت موسی امام و این عصای موسوی ملت ایران خود با مشكلات فراوان روبروست.

رضایی گفت:‌اگر می‌خواهید به من رای ندهید رای ندهید اما به فكر این باشید كه جوانان راه ملت نجات ایران هستند و به كسانی رای دهید كه از میان شما بتوانند مدیران توانمندی را معرفی كنند و قدرت و مدیریت را از نسل اول به شما منتقل كنند.

وی خاطرنشان كرد: به من گفتند شما چرا وارد صحنه شده‌اید؟ در جواب می‌گویم برای این‌كه احساس نگرانی می‌كنم. در حال حاضر می‌بینم كه یكسری باندبازی و گروه‌گرایی حركت توفنده ملت ایران را كند كرده‌ است.

وی با طرح این سوال كه " ما چرا نباید ایران را به یك قدرت ملی و فناوری تبدیل كنیم؟"‌ افزود: ما در این راستا نیاز به لشكركشی، كار نظامی و تهدید كردن نداریم، بلكه از طریق علم، فناوری، ‌تجارت،‌ فرهنگ و صلح و امنیت می‌توانیم ایران را به بعد از گذشت سی سال به یك كشور قدرتمند تبدیل كنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه درباره بزرگ بودن دولت ابراز عقیده كرد: امروز بین علم و زندگی، علم و كشاورزی،‌ علم و فناوری و بین علم و صنعت شكاف وجود دارد و تا این گسست حل نشود ما به توسعه ملی دست پیدا نمی‌كنیم. من نگران هستم و اگر این نگرانی وجود نداشت و احساس می‌كردم كه دوستان من می‌توانند این نگرانی‌ها را برطرف كنند، مثل سی سال گذشته كنار آن‌ها می‌ایستادم و به صحنه نمی‌آمدم.

وی هم‌چنین با حضور بر سر مزار شهدای گمنام در دانشگاه شریف نسبت به مقام شامخ شهدا ادای احترام كرد.

برای دیدن اخبار، اطلاعات، تحلیل های انتخاباتی دیگر کاندیداها اینجا کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: عطالله باباپور