تبیان، دستیار زندگی
موزه شهركرد بزرگداشت حكیم ابولقاسم فردوسی آثار هنری بین النهرین در متروپولیتن نمایشگاه شد مدال اسكندر مقدونی در موزه شهركرد تهران – مدال اسكندر مقدونی به موزه باستانی شناسی شهركرد منتقل شد. به گزارش واحد مركزی خبر، مدیر میراث...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اخبار هنری 26 اردیبهشت

مدال اسكندر مقدونی در موزه شهركرد

تهران – مدال اسكندر مقدونی به موزه باستانی شناسی شهركرد منتقل شد.

به گزارش واحد مركزی خبر، مدیر میراث فرهنگی استان چهار محال و بختیاری در این باره گفت: این مدال تاریخی با دو هزار و 300 سال قدمت از طلا ساخته شده است و 42 گرم وزن دارد.

آقای آخوندی افزود: این شی ء تاریخی از نقش مردم استان چهار محال و بختیاری در شكل گیری تاریخ دوران سلوكیان در ایران خبر می دهد.

وی گفت: همچنین كتیبه ی خط میخی متعلق به دوران ایلامی با 3350 سال قدمت در زمره اشیایی قرار دارد كه به موزه باستان شناسی شهر كرد منتقل شده است. وی افزود: این كتیبه به یكی از پادشاهان معروف ایلامی تعلق دارد كه در شوش باستان حكومت می كرد و این لوح را به عنوان هدیه به یكی از معابد استان چهارمحال و بختیاری هدیه كرده است.

وی گفت هم اكنون 450 قطعه از مسكوكات طلایی، نقره ای و مفرغی به همراه سفالینه ها و دیگر اشیاء فلزی به این موزه منتقل شده است كه قدمت آنها از هزاره ی پنجم قبل از میلاد مسیح تا دوران قاجاریه است.

بزرگداشت حكیم ابوالقاسم فردوسی

تفلیس – همایش علمی بررسی شخصیت شاعر و ادیب شهیر ایرانی، حكیم ابوالقاسم فردوسی در دانشكده ی خاورشناسی تفلیس جمعه برگزار شد.

به گزارش واحد مركزی خبر، این همایش به ابتكار فرهنگستان علوم گرجستان، موسسه مسائل آسیا - آفریقا و انجمن دوستی ایران و گرجستان برگزار می شود. در حاشیه ی این همایش ، نمایشگاهی درباره خلاقیت ادبی حكیم فردوسی و اثر جاودان وی شاهنامه نیز برپا گردید.

آثار هنری بین النهرین در متروپولیتن نمایشگاه شد

زمانی كه دنیا در اندوه تاراج آثار باستانی موزه بغداد است، موزه متروپولیتن نیویورك یكی از مهمترین نمایشگاه های آثار هنری بین النهرین در چند سال اخیر را برگزار می كند.

این نمایشگاه با عنوان «هنر شهرهای اولیه در هزاره سوم قبل از میلاد در حد فاصل دریای مدیترانه و رودخانه سند» از روز 8 می  افتتاح شد.

لازم به یادآوری است، در این نمایشگاه كه تا 17 اوت دایر خواهد بود، 400 اثر باستانی و هنری در معرض تماشای بازدید كنندگان قرار می گیرد.